Precies 100 jaar geleden maakte de Eagle VIII de allereerste vlucht zonder tussenstop over de Atlantische Oceaan. Het vliegtuig werd aangedreven door motoren van Rolls-Royce, dus voelt het Britse automerk zich geroepen om de verjaardag van deze vlucht extra luister bij te zetten. De Rolls-Royce Wraith Eagle VIII Collection Car is een speciaaltje om niet mee te messing.

Messing. Há, een woordgrapje. En een terecht woordgrapje, want deze Wraith is volgestopt met messing. De twee kleuren van het lakwerk – Gunmetal en Selby Grey – worden gescheiden door een messing lijntje. De luidsprekergrilles zijn van messing. Het Rolls-Royce-logo in de hoofdsteunen is gestikt met een messingkleurige draad. En er is een messing gedenkplaatje zodat je niet vergeet dat dit alles te maken heeft met een vliegtuig. Voor als je het even niet meer Wraith.

Wat is er zo speciaal aan de Rolls-Royce Wraith Eagle VIII?

De verwijzingen naar de heldhaftige vlucht – die in de nacht plaatsvond – houden niet op bij messing. Zo lijkt het dashboard door het gebruik van goud, zilver en koper op wat je ziet als je ‘s nachts uit het vliegtuigraam over een stad uitkijkt. En de sterrenhemel in de Rolls-Royce Wraith Eagle VIII toont de positie van de sterren ten tijde van de vlucht, inclusief wolkendek. Als klap op de vuurpijl is de vliegroute in de hemel gestikt, uiteraard met messing draad. Fraai hoor.

Onder de kap verandert er weinig. Je vindt er dezelfde V12 als in de normale Wraith (is er ooit een normale Wraith gebouwd), dus reken op 632 pk en 800 Nm koppel. De 0-100-sprint kost je 4,6 seconden. En uiteraard voelt de rit alsof je op een vliegend tapijtje zit.

Er worden 50 exemplaren van de Rolls-Royce Wraith Eagle VIII gebouwd. Dit weekend zal hij tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este voor het eerst in het daglicht stappen. Je wilt het prijskaartje weten? Wij ook, dus houd ons op de hoogte.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)