Rolls-Royce Wraith: zo rolt Rolls

We zijn er de afgelopen weken gek mee gepest, met alle plaagplaatjes van het grote nieuws van Rolls-Royce voor Genève, maar het was de moeite meer dan waard: de nieuwe Wraith is niet alleen de krachtigste Rolls ooit, maar ook nog eens één groot feest voor het oog.

Hij ziet eruit als een tot op het laatste grammetje vet afgetrainde zwaargewicht-bokser, maar dan wel met een broek van de fijnste zijde, kalfslederen bokshandschoenen en elk haartje perfect op de plek gekamd. De coupé (Rolls zelf noemt het een fastback) oogt door de enorm uit de kluiten gewassen B-stijl, die zo'n beetje in zijn eentje helemaal naar de achterkant van de auto doorloopt, niet alleen imposant maar ook bijzonder elegant. Vinden wij, tenminste, en we zijn over het algemeen dol op tegenspraak, maar in dit geval even niet.

Natuurlijk is de Wraith voorzien van een V12, die goed is voor niet minder dan 632 pk en een monstrueus koppel van 800 Nm, dat al bij 1.500 tpm volledig beschikbaar is. Een achttraps automatische transmissie van ZF-origine zorgt voor boterzachte, ongetwijfeld onmerkbare schakelmomenten. Samen krijgen ze het voor elkaar meneer Wraith in 4,6 seconden naar 100 km/u af te schieten, een en ander natuurlijk in serene rust. Luchtvering houdt overhellen te allen tijden binnen de perken, terwijl jij als bestuurder (of passagier, da's in een Rolls altijd vechten wie wie mag zijn), altijd het gevoel houdt niet in een auto te rijden, maar te vliegen op de meest luxueuze wolk ooit.

Binnenin vechten leer van heel lieve koeien, hout van heel biologische bomen en de laatste technische snufjes uit het huis van mamma BMW natuurlijk weer om de voorrang. Je kunt hem natuurlijk bestellen met die sterrenhemel van 1.340 kleine lampjes in het plafond, waarvan wij nog steeds niet besloten hebben of het nou kitsch, überkitsch of edelkitsch is. Nieuw is Satellite Aided Transmission, waarbij de versnellingsbak mede op basis van wat het GPS aan voorliggend terrein vermeldt, de juiste versnelling kiest. Nou lijkt het ons, met 800 Nm koppel achter de hand, niet bijster veel uit te maken of je die bocht nou in z'n 4, 5, 6, 7 of 8 neemt, maar vooruit. De bediening van alle secundaire instrumenten geschiedt op basis van stemherkenning (die je waarschijnlijk alleen blieft te verstaan als je naar Oxford of Cambridge bent geweest), of via het touchscreen, of via een plaatje waarop je met je vinger kunt schrijven. Gemak dient immers de mens in het algemeen, maar de Rolls-rijder in het bijzonder.

Wat al dat moois mag kosten? Rolls-Royce rept van een prijs van 245.000 euro, maar dat is ongetwijfeld zonder belastingen, dus hou rekening met het zevenenveertigvoudige. En een scharrig bloemetje van het Ministerie van Financiën.
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken