De opkomst van de sports utility vehicle is compleet. Ooit werd de SUV door de hele wereld veracht omdat hij zoveel benzine slorpte en in de eerste de beste bocht meteen op z’n zijkant lag, maar inmiddels zijn ze het snoepje van het decennium. Ze zijn overal – van de dure winkelstraten tot de sociale-woningbouwbuurten.

Overal SUV’s

We worden omgeven door SUV’s en hun kleinere neefjes, de crossovers. Ze zijn zo alomtegenwoordig dat het dezer dagen onmogelijk is om naar de supermarkt te gaan of je kinderen naar school te brengen zonder dat een wilde zesjarige de scherpe deur van een Evoque in jouw lak prikt.

Prima. Nee, niet die kras in je lak – dat is erg – maar ik vind SUV’s prima. Ik vind ze cool. Als de laatste mode een SUV voorschrijft, of een crossover, dan is dat maar zo. Waarom zwelgen in het verleden? Laten we genieten van het huidige design en dromen over wat er op een dag in hun plaats zal komen.

Ik ben niet gek, toch?

Veel van jullie zullen zich nu afvragen of ik mijn verstand ben verloren. Maar ik ben niet de enige die de evolutie van de auto over wil laten aan de wensen van de consument. Ford Noord-Amerika heeft bekendgemaakt te stoppen met de productie van alle niet-SUV’s (behalve de Mustang en een soort crossover-­versie van de Focus): de sedans, hatchbacks en stationwagens waarop de naam van het bedrijf is gestoeld, gaan allemaal de dodo achterna. En als één auto­bouwer eenmaal zo’n beslissing neemt, dan volgen er meer.

Kijk maar naar Jaguar. Dat bedrijf heeft er bijna twee decennia over gedaan om de sedanformule te perfectioneren, waardoor de XE, de XF en de XJ allemaal dicht bij de top van hun klasse kwamen, en wat is het resultaat? Verwaarloosbaar. Maar dan maakt het merk een SUV, en treden er plotsklaps heel andere, dramatische krachten op, en vliegen de F-Paces uit de showrooms.

Jaguars volgende twee SUV’s, de E-Pace en de I-Pace, zullen ook goed gaan verkopen, waardoor het een SUV-bedrijf zal worden dat ook nog weleens een F-type aflevert. Hetzelfde geldt voor de meeste andere fabrikanten. Er is een reden waarom Porsche de Cayenne bouwt. En het is geen toeval dat Rolls-Royce nu de Cullinan heeft. Daarom is er voor elke Fiesta een Fiesta Active, een GLA voor elke A-klasse, en een Panda Cross voor elke Panda.

Beter dan een sedan?

Fabrikanten verdienen er geld mee, zeker. Maar deze auto’s zouden niet bestaan als mensen ze niet zouden willen hebben, en ik beschouw en rationaliseer de verschuiving naar SUV’s inmiddels als een goede zaak. Hun populariteit bewijst hoe ver de technologie is voortgeschreden: de meeste SUV’s rijden prima en verbruiken niet te veel brandstof. Ik rijd momenteel in een Bentley Bentayga V8 en ja, die is inderdaad zo groot als een varkensstal, maar wel volstrekt briljant – veel beter dan alle sedans van Bentley waarin ik ooit heb gereden.

Ik ben benieuwd hoe fabrikanten hun crossovers in de toekomst zullen gaan differentiëren. Ford heeft gezworen dat het na het elimineren van sedans over zal gaan op het creëren van nieuwe voertuigen die bepaalde elementen van personenauto’s en SUV’s op originele wijze zullen combineren. Nou, kom maar op. Als ik de keuze krijg tussen dat concept of nog maar weer eens een andere Mondeo, dan weet ik het wel.

Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die niets op hebben met SUV’s en crossovers, en dat is prima. Die kunnen hun toevlucht zoeken in het feit dat alles uiteindelijk altijd voorbijgaat – en dat zal op een zeker moment ook voor SUV’s gelden. Over een jaar of vijftien zal de mensheid uitgekeken raken op de SUV, en zal er misschien wel een renaissance plaatsvinden van de sedan, coupé en hatchback.

Of iets totaal anders

Misschien zullen we zodanig vaststaan op de weg dat we worden gedwongen andere vervoersoplossingen te zoeken – oplossingen die helemaal niet lijken op de wijze waarop we onszelf vandaag de dag vervoeren. Stel je een wegennetwerk voor vol autonome, Renault Twizy-achtige scooters. Of wellicht met hout ­beklede stationwagens. Of misschien keren we wel op onze schreden terug in de geschiedenis en maakt de Ford Model T een comeback? Er zijn wel gekkere ­dingen gebeurd.

Ik vind het allemaal best en prima. Het devies is simpel: geef de mensen wat ze willen. Er is geen enkele reden om neer te kijken op een bepaald model auto omdat jij toevallig de voorkeur geeft aan iets anders. Zeg nou zelf: de wereld zou maar een saaie plek zijn als iedere auto op de weg de vorm had van een Opel ­Insignia of een VW Passat.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear