Schakelen zonder koppeling: zo doe je dat

Handig om te weten als het ooit nodig is

Schakelen zonder koppeling
Schakelen zonder koppeling

Je weet het maar nooit. Wie weet bevind je jezelf plots in een situatie die verdacht veel wegheeft van de beginscènes van een slechte horrorfilm; ergens langs een verlaten bosweg met een niet functionerend koppelingspedaal. Als je goed luistert, hoor je de kettingzaag al in de verte. De regels van horrorfilms dicteren dat je geen telefoonbereik hebt. Of je bezeert je linkervoet en hinkelt op je laatste krachten terug naar de auto. Hoe kom je dan thuis? Het goede nieuws is: het is mogelijk om in een auto met een handbak te schakelen zonder koppeling.

Lees ook: Dit moet je doen als je tank bijna leeg is

Het koppelingspedaal is overigens geen leugen van de grote boze autoconglomeraten met als doel om jou koppelingsplaten en dure onderhoudsbeurtjes aan te smeren. We willen je aanraden het koppelingspedaal in je auto te blijven gebruiken, zodat je je transmissie geen tandjes laat spugen. We adviseren al helemaal niet, als je dan écht de behoefte voelt, om te gaan oefenen in een huurauto op vakantie (knipoog, knipoog).

Optrekken en afremmen zonder koppeling

Optrekken zonder koppeling is bijzonder eenvoudig. Zorg dat de motor niet draait en zet de bak in z’n eerste versnelling. Kijk of de weg vóór je vrij is en start de motor (de koppeling hoef je dus niet in te drukken). De auto zal op de startmotor in beweging komen en de verbrandingsmotor zal de beweging overnemen. Gefeliciteerd, je eerste meters zonder koppelingspedaal zitten erop. Tot stilstand komen is ook eenvoudig: haal de auto uit z’n versnelling en laat hem tot stilstand uitrollen. Hierna kun je de auto uitzetten, de eerste versnelling selecteren en met de sleutel weer accelereren.

Opschakelen zonder koppeling

Dit is al een stukje pittiger. Je rolt, maar je wilt niet met 6.000 toeren per minuut naar huis rijden – dat is vragen om nog meer problemen. Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z’n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z’n versnelling te halen. Op een geven moment zul je voelen dat de weerstand afneemt en op dat moment kun je hem zonder moeite schakelen naar de volgende versnelling. Je moet het dus puur op gevoel doen – luister naar de auto.

Een versnelling omlaag schakelen zonder koppeling

Dit is de lastigste zet van het schakelen zonder koppeling. Om terug te schakelen, moet je tussengas geven om het toerental omhoog te krijgen – rev-matching. Simpel gezegd moet je hem uit z’n versnelling halen, een beetje gas geven en de pook in een lagere versnelling zetten. Hoeveel toeren hoger je moet zitten, hangt af van je versnellingsbak. Dit is vaak iets meer dan 500 toeren per minuut. Hoeveel toeren je nodig hebt, merk je vanzelf. Ook hier zul je – net als bij het opschakelen – merken dat de weerstand minder wordt als je bij het juiste toerental zit, zoals hierboven. De eerste paar keer zul je gegarandeerd geknars horen.

Een voorbeeldje

Reacties
  1. Bob zegt op 3 december 2019 om 16:00:

    @Alex: nog veel erger is dat bij vele auto’s van de afgelopen 2 jaar de lampen continue blijven branden, ook als de zon schijnt. De dynamo loopt echt niet gratis ook al denken velen dat wel.

  2. Alex zegt op 2 december 2019 om 08:47:

    Veel nieuwere auto’s vereisen dat de rem of koppeling is in getrapt alvorens te kunnen starten

    • hassan-mo zegt op 5 december 2019 om 18:29:

      ja heb ook een handbak zonderkopeling gebeurt er niks in die auto alleen de accu aan

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
× Time 0.529 sec Init 0.001 sec, Execute 0.316 sec, Render 0.212 sec, Memory 28.42/28.48 MiB, DebugR, Database[wordpress] 2 queries in 0.002 sec