Je hebt misschien meegekregen dat we in de EU, als alles doorgaat, in 2035 stoppen met verbrandingsmotoren vanwege duurzaamheid. Ook vrachtschepen moet minder schadelijk worden voor klimaat en milieu. Over zes jaar moet er 20 procent minder uitstoot zijn dan nu, in 2040 maar liefst 70 procent en in 2050 moet de scheepsvaart klimaatneutraal zijn. Een trucje dat jij waarschijnlijk ook weleens gebruikt in de auto kan daarbij gaan helpen.

Onderzoekers van het Blue Visby Consortium zijn tot een ontdekking gekomen waardoor schepen bijna 20 procent van de CO2-uitstoot kunnen besparen. Het kan dus een grote stap in de goede richting zijn om het doel van 2030 te halen. De oplossing? Op de motor afremmen. Juist, iets dat jij in je Golfje al jaren doet als je een verkeerslicht nadert.

Hoe vrachtschepen nu aanmeren

Wanneer vrachtschepen nu in de buurt van een haven zijn, proberen ze zo snel mogelijk in de haven te komen. Zijn de schepen te vroeg, dan wachten ze even tot ze kunnen aanmeren. Dit principe wordt al jaren gebruikt en heeft zelfs een eigen term met bijpassende afkorting gekregen. In de scheepsvaart noemen ze dit fenomeen ‘Sail Fast Then Wait’ (SFTW).

De manier van aan komen varen die de onderzoekers hanteerden, lijkt op het afremmen op de motor. Een algoritme berekent wat de ideale kruissnelheid is om op het meest geschikte moment aan te komen in de haven. Volgens de onderzoekers levert dit systeem geen extra reistijd op. De tijd die je anders kwijt zou zijn met wachten, breng je nu al varend door. De twee schepen waarmee werd getest stootten op deze manier maar liefst 17,3 procent minder CO2 uit. De volgende uitdaging: hoe zorg je ervoor dat de wereldwijde scheepvaart met dit algoritme gaat werken?

Reacties

  • Zeeman A heeft op 15 juli 2024 geschreven:

    Heel veel schepen gebruiken diie methode al jaren. Dus hoezo is dit nieuw.
    Hoe ik dit weet? Ik ben al jaren stuurman op vracht schepen. De zeevaart doet al jaren zijn best om uitstoot te verminderen. Maar zolang elke gek troep uit China via Ali expresen zo blijft bestellen komen er meer en meer schepen bij dus helpt het niets.

    Verder is met het wachten de grootste probleem dat ze vanaf de wal steeds meer verwachten dat je net als een vrachtwagen kan varen. Maar wind, golven en getijden stromingen kunnen tot op het laatste moment nog veranderingen in de aankomsttijd veroorzaken. Wat verder niet vermeld word is dat ze vanaf de wal vaak aangeven dat je als schip op een bepaalde tijd verwacht word. En als je er bent er dus nog geen loods klaar staat waar door je moet wachten.
    Onder tussen wordt de regeldruk en constante haast haast haast de meeste zeelieden te veel.
    Willen ze schoner transport. Zorg er voor dat er minder nodig is.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 15 juli 2024 geschreven:

    Ook hier weer. Praten over problemen die er niet zijn.

    • Hou eens op!!! heeft op 15 juli 2024 geschreven:

      Stop eens met die leugens over het klimaat. Elke keer weer. Wat een sneu figuur ben je dan zeg.

      Reageer
    Reageer
  • Stoplichtkabouter heeft op 14 juli 2024 geschreven:

    Heeft ook te maken met getijden hé?
    Dus hoog en laag water.
    Als het water de haven inloopt, gaat het binnenvaren ook makkelijker, en het aanmeren ook.
    Dus is een mooie berekening, die in theorie klopt, maar je hebt ook met andere factoren te maken.
    Verder zit er ook nog iets als tijdsdruk op het afleveren van de vracht, en moeten er genoeg loodsen beschikbaar zijn.
    Want je mag niet zonder loods de haven binnen varen…
    Dus je kan een zeeschip niet vergelijken met een ritje met de auto.

    • Boelens heeft op 16 oktober 2024 geschreven:

      Hoezo nieuw? Als Kapitein op grote containerschepen (Nedlloyd, PONedlloyd en Maersk) doen we niet anders, al decennia lang.
      Net op tijd aankomen zodat je zo weinig mogelijk brandstof verbruikt. Als je dan door vertragingen niet naar binnen kunt….tja….
      Maw: beetje een onzin verhaal dus.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear