
Het gebeurt niet vaak, maar heel soms trekken automerken hun stoute schoenen aan en komen ze met een pittige hatchback die er vanuit de fabriek al heftig uitziet. De Mini John Cooper Works GP is daar een voorbeeld van, maar Seat kon er vijftien jaar geleden ook wat van met de Leon en de Ibiza.
En alsof de tweede-generatie Seat Leon Cupra niet heftig genoeg was, kreeg de Engelse markt in 2008 en 2009 nog een speciale versie met de naam K1. Seat bouwde toen 450 exemplaren van de nog uitbundigere Leon, maar bestempelde de auto toen niet als limited edition. Dat rectificeert het merk nu.
Eigenaren van zo’n Seat Leon Cupra K1 kunnen nu het nieuwe Authenticity Pack opvragen. Dit is een accessoirepakket met een badge waarop je kunt zien welk nummer van de 450 jij hebt. Ook zit er een certificaat van echtheid bij. Zo is de Leon Cupra K1 nu officieel een speciale, gelimiteerde editie.
Wat maakt de K1 zo speciaal?
De Seat Leon Cupra K1 kostte destijds iets van 1.000 euro meer dan de normale uitvoering en daarvoor kreeg je andere bumpers rondom, diepere zijskirts, een grotere spoiler achterop en een centrale uitlaat. Volgens Seat kwam de inspiratie voor de K1 van de BTCC-racers. Meer vermogen kreeg de auto niet.
Officieel verkocht Seat de K1 alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar toch staat er ook eentje te koop in Nederland – met het stuur links. Waarschijnlijk heeft iemand de auto zelf omgebouwd met alle onderdelen van de K1. Die auto komt dan niet in aanmerking voor een badge en een certificaat, aangezien de K1 nooit met het stuur links is geleverd.
3 reacties op “Seat komt met bijzondere nieuwe accessoires voor de oude Leon Cupra”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is zo’n toffe Seat Leon Cupra nu eindelijk een beetje betaalbaar geworden?

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Seat Leon e-Hybrid is géén GTE

BMW 1-serie vs Seat Leon vs VW Golf

Seat Leon 1.5 eTSI FR Launch Edition

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Is zo’n toffe Seat Leon Cupra nu eindelijk een beetje betaalbaar geworden?

Seat toch niet dood? De baas vertelt onder welke voorwaarde het automerk blijft bestaan

Cupra gaat iets doen wat Seat nooit mocht van VW, maar hoe ziet de toekomst van Seat eruit?

Euro 7-norm zou volgens Seat-baas het einde kunnen betekenen van kleine, goedkope auto’s

De beste hot hatch

Seat Leon Cupra R: voor rijders met inhoudingsvermogen

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Wat betekent het als je in het buitenland deze dubbele haaientanden tegenkomt?

Ook dit Europese land is de maximumsnelheid verhoogd naar 150 km/u (maar niet voor iedereen)

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen

Er staat niet dat hij origineel Nederlands geleverd is. Kan dus ook ingevoerd zijn en stuurinrichting omgebouwd hebben. Al zal het ombouwen met body-kit waarschijnlijker zijn. Het artikel geeft maar halve informatie.
Omdat de auto niet in Nederland is geleverd. Een origineel Nederlands geleverde auto kan dus geen echte K1 zijn.
Waarom zou die Nederlandse niet in aanmerking komen voor dat pakket ? Neem aan dat nummering op basis van chassisnummer wordt uitgegeven en dat veranderd toch niet wanneer het stuur ombouwd? Van origine is het een van die 450stuks.