Het gebeurt niet vaak, maar heel soms trekken automerken hun stoute schoenen aan en komen ze met een pittige hatchback die er vanuit de fabriek al heftig uitziet. De Mini John Cooper Works GP is daar een voorbeeld van, maar Seat kon er vijftien jaar geleden ook wat van met de Leon en de Ibiza.

En alsof de tweede-generatie Seat Leon Cupra niet heftig genoeg was, kreeg de Engelse markt in 2008 en 2009 nog een speciale versie met de naam K1. Seat bouwde toen 450 exemplaren van de nog uitbundigere Leon, maar bestempelde de auto toen niet als limited edition. Dat rectificeert het merk nu.

Eigenaren van zo’n Seat Leon Cupra K1 kunnen nu het nieuwe Authenticity Pack opvragen. Dit is een accessoirepakket met een badge waarop je kunt zien welk nummer van de 450 jij hebt. Ook zit er een certificaat van echtheid bij. Zo is de Leon Cupra K1 nu officieel een speciale, gelimiteerde editie.

Wat maakt de K1 zo speciaal?

De Seat Leon Cupra K1 kostte destijds iets van 1.000 euro meer dan de normale uitvoering en daarvoor kreeg je andere bumpers rondom, diepere zijskirts, een grotere spoiler achterop en een centrale uitlaat. Volgens Seat kwam de inspiratie voor de K1 van de BTCC-racers. Meer vermogen kreeg de auto niet.

Officieel verkocht Seat de K1 alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar toch staat er ook eentje te koop in Nederland – met het stuur links. Waarschijnlijk heeft iemand de auto zelf omgebouwd met alle onderdelen van de K1. Die auto komt dan niet in aanmerking voor een badge en een certificaat, aangezien de K1 nooit met het stuur links is geleverd.

Reacties

  • 8-ball heeft op 2 oktober 2022 geschreven:

    Er staat niet dat hij origineel Nederlands geleverd is. Kan dus ook ingevoerd zijn en stuurinrichting omgebouwd hebben. Al zal het ombouwen met body-kit waarschijnlijker zijn. Het artikel geeft maar halve informatie.

    Reageer
  • Mattijn Nederend heeft op 1 oktober 2022 geschreven:

    Omdat de auto niet in Nederland is geleverd. Een origineel Nederlands geleverde auto kan dus geen echte K1 zijn.

    Reageer
  • 8-balk? heeft op 1 oktober 2022 geschreven:

    Waarom zou die Nederlandse niet in aanmerking komen voor dat pakket ? Neem aan dat nummering op basis van chassisnummer wordt uitgegeven en dat veranderd toch niet wanneer het stuur ombouwd? Van origine is het een van die 450stuks.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan 8-balk? Reactie annuleren

(verplicht)