Traditioneel lopen we aardig warm voor de dikste versie van Seats middelgrote hatchback, maar deze nieuwste Leon Cupra ziet er uit alsof ie van plan is om de komende tijd onze gedachten te overheersen.

We vinden het design van de huidige Leon sowieso al erg geslaagd. De Cupra pakt de beste elementen – de scherpe lijnen, de brede pose, de boze blik – en dikt ze lekker aan. Naast unieke bumpers en spoilers krijgt de Cupra, die in Nederland alleen in de topuitvoering beschikbaar zal zijn, standaard zaken mee als zwarte spiegels, full-led koplampen, twee gecentreerde ovale uitlaten, rode remklauwen en 19-inch titaniumgetinte velgen. In het interieur vallen het sportstuur, de optionele kuipstoelen en de donkergrijze Alcantara-bekleding (zwart leer kan ook) met witte stiksels op.

Het ziet er dus uit alsof het hard gaat, en gelukkig doet het dat ook: de Leon weegt (als driedeurs SC) slechts 1.275 kilo, en Seat weet 280 pk en 350 Nm uit de 2,0-liter turbomotor te peuteren. Naar keuze wordt dit geweld via een handgeschakelde zesbak of een zestraps flipper-dsg naar de weg gestuurd. De laatste is goed voor een 0-tot-100-tijd van 5,7 seconden, met de handbak komt daar 0,1 seconde bij. De top is begrensd op 250 km/u en het verbruik blijft, zoals je dat van een sportief topmodel in 2014 mag verwachten, netjes laag: 6,4 (dsg) of 6,6 l/100 km. CO2-braken doet de Cupra slechts met 149 (dsg) of 154 g/km.

Standaard heeft de Leon Cupra leuke foefjes om alle power in de hand te houden: zo is er een sperdifferentieel (hydraulisch, elektronisch geactiveerd), progressieve besturing, Dynamic Chassis Control en het zogenoemde Cupra Drive Profile, waarmee het gaspedaal nerveuzer wordt en er extra herrie naar het interieur wordt gestuurd. Mocht je er zin in hebben – waarom zouden we echt niet weten, hoor – dan kan het esp geheel uitgeschakeld worden.

De Leon Cupra staat in maart op de autoshow van Genève; een maand later arriveert het beest bij de dealer voor een nog onbekende prijs.

Reacties

Meer van TopGear