Het duurde even, maar daar is ie dan: de nieuwe Seat Leon. De vorige generatie ging mee sinds 1893 en kon al geruime tijd niet meer meekomen met z’n concurrenten, dus de jongste Leeuw heeft heel wat in te halen. Onze eerste indruk? Dat moet wel goedkomen.

Hij heeft helaas geen malle in de a-stijl verdwijnende ruitenwissers meer, maar voor de rest ziet deze Leon – in ieder geval in de FR-versie – er behoorlijk cool uit. Scherp getekend met flinke luchtinlaten en een lage, agressieve daklijn; dát is wat we van een merk als Seat willen zien. Na de Toledo waren we even bang dat ze het nu echt kwijt waren, maar de Spanjolen bewijzen hiermee ons ongelijk.

Deze Leon is 5 centimeter korter dan de vorige en weegt zo’n 90 kilo minder, maar heeft wel een 6 centimeter grotere wielbasis. Naast het nieuw ontworpen uiterlijk tilde Seat de kwaliteit van het interieur naar een hoger niveau en zorgden ze voor een aantal innovaties, zoals koplampen die volledig uit led’jes bestaan. Dat is uniek in deze klasse. Ook zijn er een uitgebreid infotainmentsysteem met 5,8-inch touchscreen, verschillende veiligheidssnufjes en een Seat Drive Profile-knop die motor, besturing en onderstel naar je smaak aanpast.

Op motorgebied is het het bekende VAG-riedeltje. De zuinigste Leon is de 1.6 TDI met start/stop, die voor 105 pk slechts 3,8 l/100 km aan diesel vraagt en 99 g/km CO2 uitstoot. De 2.0 TDI verbruikt nauwelijks meer, maar biedt wel 150 pk en 320 Nm. Er komt nog een topdiesel met dezelfde inhoud, die 184 pk zal leveren. Op benzinegebied zijn er voorlopig twee 1.2 TSI’s met 86 en 105 pk, een 1.4 TSI met 122 pk en een 1.8 TSI met een prettige 180 pk. Schakelen gaat met de hand of via een dsg-dubbelkoppelbak.

Seat-president James Muir belooft, naast de vijfdeurs Leon zoals we ‘m kennen, op termijn nog meer varianten. Het is voor het eerst dat de Leon in verschillende versies op de markt komt, en we hebben dus ook nog geen idee welke het precies zijn. Een stationwagen ligt voor de hand, maar verder? Een gelikte coupé, misschien zelfs een cabrio? Laat maar komen, zeggen wij.

Reacties

Meer van TopGear