De laatste keer dat Seat met een bereikbaar vierwielaandrijvertje kwam, liet iedereen 'm links liggen (de Altea Freetrack was dat – je kent 'm vast niet eens meer). Dus wat doen ze? Ze proberen het gewoon opnieuw, deze keer met een aantrekkelijker model. Maak kennis met de Seat Leon X-perience.

Ondanks de stomme naam is dit een auto die we bij TopGear bij voorbaat al toejuichen. In een wereld waarin zelfs Land Rover z'n auto's met voorwielaandrijving uitrust, siert het Seat dat ze de Leon ST niet gewoon met wat plastic beplakten en siësta gingen vieren. Nee: de Leon X-perience heeft altijd variabele vierwielaandrijving aan boord om z'n Allroad-achtige uiterlijk kracht bij te zetten. Juist!

De Leon X-perience staat 15 millimeter hoger op z'n wielen en heeft elektronische nepdifferentiëlen (sperwerking door remingrepen) op beide assen. Uiteraard kun je 'm uitrusten met zaken als full-led koplampen, adaptieve cruisecontrole en een uitgebreid infotainmentsysteem. Het interieur is uit te rusten met Alcantara in leuke bruintinten. Op de topversies vind je standaard instelbare rijmodussen die de besturing, de transmissie en de gasrespons beïnvloeden.

Alleen de meest koppelrijke Leon-motoren zijn op de X-perience te krijgen: een 1.6 TDI met 110 pk/250 Nm, twee 2.0 TDI's met 150 pk/320 Nm en 184 pk/380 Nm, en de 1.8 TSI benzinemotor met 180 pk/280 Nm. De instapdiesel doet 4,8 l/100 km en stoot 125 g/km aan CO2 uit. Op de benzine en de sterkste diesel is een zestraps dsg-bak standaard.

De nieuwe Seat Leon X-perience vind je vanaf de herfst bij de dealer. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

Reacties

Meer van TopGear