
Van oudsher is Skoda het verstandigere alternatief voor Volkswagen, maar geldt dat ook voor een carrosserievorm die inherent de minder verstandige keuze is? Dit is de Skoda Enyaq Coupé iV, de sportievere maar minder dienstige versie van de Enyaq die we al kennen en tevens het Tsjechische broertje van de Volkswagen ID.5. En waar Volkswagen de GTX heeft, is hier ook gelijk de RS-versie. Die zie je hierboven in het groen.
Hoeveel groter of kleiner is de Coupé?
Even snel wat cijfertjes doen? Qua lengte, breedte en hoogte (4,65 x 1,88 x 1,62 meter) scheelt het allemaal niets met de Enyaq. Het grote verschil tussen de Coupé en de normale versie is de aflopende daklijn. Daardoor lever je iets in aan hoofdruimte achterin, maar de luchtweerstand neemt dan wel weer af. De actieradius van 545 kilometer van de Enyaq Coupé iV 80 is zelfs 8 kilometer meer.
De specificaties van de Skoda Enyaq Coupé RS iV
Het platform van de Enyaq kunnen we ongeveer wel dromen. De sportiefste versie produceert 300 pk en 460 Nm dankzij twee elektromotoren; een op elke as. De 0-100-tijd is daarmee 6,5 seconden en de topsnelheid is 180 km/u. Andere modellen mogen maar 160 km/u van de begrenzer. De andere versies hebben 265, 204 of 180 pk. De twee minst krachtige versies hebben achterwielaandrijving.
Wat is de prijs van de Skoda Enyaq Coupé iV?
De prijzen van de nieuwe SUV-coupé zijn nog niet bekend. De normale Enyaq kost minimaal 42.690 euro en de Coupé zal iets duurder zijn. Bij Volkswagen kost de ID.5 nog geen 1.000 euro meer dan de ID.4, dus verwacht de vanafprijs van de Skoda Enyaq Coupé iV ergens onder de 44.000 euro voor de instapper. De Skoda Enyaq Coupé RS iV zal zo’n 10.000 euro meer moeten kosten, vermoeden we. Een mooie auto om je 16 procent bijtelling op stuk te slaan?
Meer van TopGear


Skoda Enyaq iV RS is eindelijk 316 kilo lichter, maar er is een addertje onder het gras

Skoda Enyaq RS gaat na update één seconde sneller naar 100 km/u

Stel rijdt (grotendeels gratis!) met een EV van Nederland helemaal naar Zuid-Afrika

Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?

Deze Skoda Enyaq 4x4electric gaat van Nederland naar Zuid-Afrika en terug rijden

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
