
Van oudsher is Skoda het verstandigere alternatief voor Volkswagen, maar geldt dat ook voor een carrosserievorm die inherent de minder verstandige keuze is? Dit is de Skoda Enyaq Coupé iV, de sportievere maar minder dienstige versie van de Enyaq die we al kennen en tevens het Tsjechische broertje van de Volkswagen ID.5. En waar Volkswagen de GTX heeft, is hier ook gelijk de RS-versie. Die zie je hierboven in het groen.
Hoeveel groter of kleiner is de Coupé?
Even snel wat cijfertjes doen? Qua lengte, breedte en hoogte (4,65 x 1,88 x 1,62 meter) scheelt het allemaal niets met de Enyaq. Het grote verschil tussen de Coupé en de normale versie is de aflopende daklijn. Daardoor lever je iets in aan hoofdruimte achterin, maar de luchtweerstand neemt dan wel weer af. De actieradius van 545 kilometer van de Enyaq Coupé iV 80 is zelfs 8 kilometer meer.
De specificaties van de Skoda Enyaq Coupé RS iV
Het platform van de Enyaq kunnen we ongeveer wel dromen. De sportiefste versie produceert 300 pk en 460 Nm dankzij twee elektromotoren; een op elke as. De 0-100-tijd is daarmee 6,5 seconden en de topsnelheid is 180 km/u. Andere modellen mogen maar 160 km/u van de begrenzer. De andere versies hebben 265, 204 of 180 pk. De twee minst krachtige versies hebben achterwielaandrijving.
Wat is de prijs van de Skoda Enyaq Coupé iV?
De prijzen van de nieuwe SUV-coupé zijn nog niet bekend. De normale Enyaq kost minimaal 42.690 euro en de Coupé zal iets duurder zijn. Bij Volkswagen kost de ID.5 nog geen 1.000 euro meer dan de ID.4, dus verwacht de vanafprijs van de Skoda Enyaq Coupé iV ergens onder de 44.000 euro voor de instapper. De Skoda Enyaq Coupé RS iV zal zo’n 10.000 euro meer moeten kosten, vermoeden we. Een mooie auto om je 16 procent bijtelling op stuk te slaan?
Meer van TopGear


Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

Skoda Enyaq iV RS is eindelijk 316 kilo lichter, maar er is een addertje onder het gras

Skoda Enyaq RS gaat na update één seconde sneller naar 100 km/u

Stel rijdt (grotendeels gratis!) met een EV van Nederland helemaal naar Zuid-Afrika

Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)
