
Van oudsher is Skoda het verstandigere alternatief voor Volkswagen, maar geldt dat ook voor een carrosserievorm die inherent de minder verstandige keuze is? Dit is de Skoda Enyaq Coupé iV, de sportievere maar minder dienstige versie van de Enyaq die we al kennen en tevens het Tsjechische broertje van de Volkswagen ID.5. En waar Volkswagen de GTX heeft, is hier ook gelijk de RS-versie. Die zie je hierboven in het groen.
Hoeveel groter of kleiner is de Coupé?
Even snel wat cijfertjes doen? Qua lengte, breedte en hoogte (4,65 x 1,88 x 1,62 meter) scheelt het allemaal niets met de Enyaq. Het grote verschil tussen de Coupé en de normale versie is de aflopende daklijn. Daardoor lever je iets in aan hoofdruimte achterin, maar de luchtweerstand neemt dan wel weer af. De actieradius van 545 kilometer van de Enyaq Coupé iV 80 is zelfs 8 kilometer meer.
De specificaties van de Skoda Enyaq Coupé RS iV
Het platform van de Enyaq kunnen we ongeveer wel dromen. De sportiefste versie produceert 300 pk en 460 Nm dankzij twee elektromotoren; een op elke as. De 0-100-tijd is daarmee 6,5 seconden en de topsnelheid is 180 km/u. Andere modellen mogen maar 160 km/u van de begrenzer. De andere versies hebben 265, 204 of 180 pk. De twee minst krachtige versies hebben achterwielaandrijving.
Wat is de prijs van de Skoda Enyaq Coupé iV?
De prijzen van de nieuwe SUV-coupé zijn nog niet bekend. De normale Enyaq kost minimaal 42.690 euro en de Coupé zal iets duurder zijn. Bij Volkswagen kost de ID.5 nog geen 1.000 euro meer dan de ID.4, dus verwacht de vanafprijs van de Skoda Enyaq Coupé iV ergens onder de 44.000 euro voor de instapper. De Skoda Enyaq Coupé RS iV zal zo’n 10.000 euro meer moeten kosten, vermoeden we. Een mooie auto om je 16 procent bijtelling op stuk te slaan?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Skoda Enyaq iV RS is eindelijk 316 kilo lichter, maar er is een addertje onder het gras

Skoda Enyaq RS gaat na update één seconde sneller naar 100 km/u

Stel rijdt (grotendeels gratis!) met een EV van Nederland helemaal naar Zuid-Afrika

Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?

Deze Skoda Enyaq 4x4electric gaat van Nederland naar Zuid-Afrika en terug rijden

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s
