De auto die je wist dat ging komen is eindelijk hier: dit is de Skoda VisionS, ofwel de Tsjechische variant van de Seat Ateca en Volkswagen Tiguan. Hij wordt uiteraard in volle glorie gepresenteerd op de Salon van Genève, maar Skoda is zo vriendelijk geweest alvast twee fotootjes aan de wereld prijs te geven.

De basis van de VisionS is natuurlijk gelijk aan die van zijn tweelingbroers: VW’s onvolprezen MQB-platform. Er zijn echter wel een paar stevige verschillen. Allereerst natuurlijk het simpele feit dat de Tiguan er al is, de Ateca na zijn Genève-debuut snel komt en de VisionS vooralsnog slechts een concept is. Een zeer realistisch concept, dat wel: de productieversie zal nauwelijks van dit model afwijken.

Spraken we bij de tekeningetjes nog onze vrees uit dat de echte auto er wel eens een stuk minder spectaculair uit zou kunnen zien, die vrees blijkt ongegrond: de VisionS ziet er, à la de Superb, robuust en toch elegant uit – een echte Skoda van de nieuwe generatie.

Daarnaast is de VisionS een stuk langer dan de Ateca: 4,70 versus 4,36 meter, en hij biedt dan ook drie zitrijen, waar grote Tsjechische families vast blij mee zullen zijn. Ook zijn aandrijflijn is anders: waar de Ateca het met reguliere benzine- en dieselmotoren doet, is de VisionS een plug-in hybride. Een 156 pk sterke 1.4 TSI-motor krijgt hulp van een 56 pk sterke elektromotor, die in de DSG-transmissie geïntegreerd is en de voorwielen aandrijft. Een tweede elektromotor van 116 pk bemoeit zich onafhankelijk van de rest (dus zonder mechanische koppelingen) tegen de achterwielen aan. Zo heb je dus de beschikking over vierwielaandrijving wanneer dat nodig is of wanneer je daar trek in hebt.

Samen komt het spul tot een vermogen van 225 pk, wat een sprint naar 100 km/u mogelijk maakt in 7,4 seconden. De duidelijk minder belangrijke topsnelheid bedraagt ‘bijna 200 km/u’. Het verbruik zou 1,9 l/100 km bedragen, de CO2-uitstoot 45 g/km en de VisionS zou 50 kilometer puur op zijn elektrische voorraad moeten kunnen afleggen.

Maar nogmaals: het gaat nog om een concept, dus we zullen in de (ongetwijfeld niet al te verre) toekomst zien wat Skoda daadwerkelijk op de markt gaat brengen.

Reacties