Skoda Kodiaq komt het SUV-segment verwoesten

De Skoda Kodiaq wil ook een graantje meepikken in het immens populaire SUV-segment

skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq
skoda kodiaq

Na een eindeloze teasercampagne waar we elke week een nieuw koplampje, schroefje of achterbank zagen, trekt Skoda nu eindelijk het doek van de Kodiaq. De Skodiaq is de eerste aanval op het grote boze SUV-segment.

Het Tsjechische merk doet een Skodaatje: een groot praktisch lel neerzetten voor – waarschijnlijk – een gunstige prijs (wat hij moet kosten, is nog niet bekend). De Skoda Kodiaq is 4.697 millimeter in lengte, 1.882 millimeter in de breedte en is 1.676 millimeter hoog. De interieurruimte is 40 millimeter langer dan die van de Octavia en de beenruimte achterin is 104 millimeter. Volgens Skoda is de Kodiaq met 720 tot 2.065 (neergeklapte bank) liter bagageruimte de ruimste SUV in zijn klasse. De lichtste Skodiaq weegt 1.452 kg (voorwielaandrijving).

Motoren Skoda Kodiaq

Je mag kiezen uit vijf motoren: twee diesels en drie benzinemotoren. De 2.0 TDI is beschikbaar in twee versies. De eerste levert 150 pk en 340 Nm. De topversie is goed voor 190 pk en geeft 400 Nm af aan de krukas. De benzine-instapper met 1.4 TSI doet 125 pk en 200 Nm aan trekkracht. De sterkere variant hiervan heeft 150 pk en 250 Nm. De topversie, de 2.0 TSI, stuwt 180 pk en 320 Nm naar de wielen. Afhankelijk van de motor hangt Skoda een handbak met zes versnellingen of een zes- of zeventraps DSG in je Kodiaq.

Handig als je met je zevenkoppige gezin wilt gaan ploegen: de Skodiaq heeft een offroadstand. Daarbij passen het onderstel, het motormanagement en de remmen zich speciaal aan voor gebruik in ruw terrein, vooral bij wegrijden, grip en afremmen. In deze stand helpt Hill Descent Assist de bestuurder om veilig steile afdalingen in ruw terrein te voltooien door waar nodig af te remmen.

Alternatieven voor de Skoda Kodiaq

De prijzen van de Skodiaq zijn nog niet bekend, maar we durven wel met zekerheid te zeggen dat hij geen 70.000 euro gaat kosten. Wil je een semi-voordelige SUV met zeven zitplaatsen, kom je al snel bij de Kia Sorento uit, die kost ongeveer 50.000 euro. Of de Ssangyong Rexton. Maar ja, wie gaat er nou 48.000 euro neerleggen voor een Ssangyong? Wil je gewoon zeven zitplaatsen en hoef je niet per se een auto waarmee je door het weiland kunt ploegen, kun je snel terecht bij zaaddodende veevervoerders als de Dacia Lodgy. Of de Opel Zafira, die is nog wel oké. Weinig echte SUV-alternatieven dus. Wij denken dat de Skoda Kodiaq in het segment van de zevenzits-SUVs een hele sterke speler wordt.

Reacties
  1. prinsbongout zegt op 5 september 2016 om 00:24:

    De Volvo XC90 heeft ook 7 zitplaatsen en begint rond de 70 mille. BMW X5 is ook 7-sits te bestellen

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken