Een tweedehandsauto die een ‘makkelijk te repareren klacht’ heeft, kun je vaak het beste laten staan. Want als de klacht zo makkelijk te verhelpen is, waarom doet de verkoper het dan niet zelf? Maar soms kun je geluk hebben, zoals Sam. Je kent hem misschien van zijn YouTube-kanaal Samcrac. Voor een laag bedrag kocht hij een Chevrolet Camaro met 160.000 kilometer op de teller en hij kon hem vrijwel gratis oplappen.

Sam kocht de Camaro ZL1 tijdens een online veiling voor 21.000 dollar, omgerekend nog geen 19.000 euro. De auto zou een versleten koppeling hebben en structurele schade. De schade bleken wat gaten in de kofferbak te zijn van schroefjes van een speakerinstallatie – dat mag dus geen naam hebben. En de versleten koppeling? Ook dat was zo gerepareerd.

Geen kapotte koppeling

Leuk detail: de Camaro ZL1 in kwestie heeft dus een V8 mét een handbak. Blijkbaar lag het reservoir van de hydraulische vloeistof van de koppeling los en op zijn kop. Hierdoor werd er geen vloeistof door het koppelingssysteem gedrukt, maar lucht. Hierdoor druk je de lucht samen als je het koppelingspedaal beweegt. Je kunt dan niet schakelen, want koppeling ontkoppelt niet (genoeg).

Lees ook: Kerel koopt nieuwe Fisker met 85 procent korting, fikst hem voor 90 euro

Het enige wat Sam hoefde te doen is het reservoir rechtop monteren en even de vloeistof vernieuwen. Binnen een paar minuten had hij weer een werkend koppelingssysteem. Het enige wat hij toen echt nog moest doen, was het vervangen van de remblokjes. Uiteindelijk was hij voor nog geen 50 piek klaar met alles. Een leuke bonus is dat de auto door de vorige eigenaar al flink onder handen was genomen voor meer extra vermogen. Zo staat er nu voor 19.000 euro een auto met 715 pk in zijn tuin. Niet gek, toch?

14 reacties op “Slimme kerel koopt auto met kapotte koppeling voor bodemprijs, repareert hem helemaal gratis”

  1. Ik kocht medio 1970 een Opel kadet voor omgerekend € 60,00 de garage had gezegd dat de krukas waarschijnlijk gebroken was, steeds als je gas gaf sloeg de motor af. Ik heb stuk voor stuk een bougie kabel losgetrokken en op een gegeven moment liep de motor op 3 poten maar sloeg niet af. Daarna de stroom verdelelkap er af gehaald daar bleek een schuurtje in te zitten, dus een nieuwe kap gekocht en de motor draaiende als nieuw.

  2. Wat een onzinverhaal, voor 50 euri heb je amper een paar remblokjes voor je sportfiets. Trouwens remblokjes? Er zitten joekels van remblokken op die minstens een paar honerd euri kosten. Je moet er dik 700 pk mee afremmen. Pure sensatie dat verhaal.

  3. Ik heb zo ooit een Range Rover classic uit 1977 gekocht: koppeling was defect volgens eigenaar en ANWB.

    Waren al 2 mensen wezen kijken, maar hadden hem laten staan.

    Daar gekeken en toen de prijs rond was even de tussenbak in zijn lage gearing gezet: toen reed hij gewoon. Tussenbak in hoge gearing en hij reed ook.

    Conclusie: tussenbak stond in neutraal.
    Aanschafprijs 2200 euro 😉

    Heb hem nog steeds, maar staat op nominatie om te restaureren. Maar toch 4 jaar met plezier mee gereden!

  4. …druk je de lucht samen waardoor het koppelingspedaal niet werkt….
    Hmm mooi verhaal, bedoeld wordt dat de drukgroep niet ingedrukt wordt (koppelingscilinder).

    • en dan klopt jouw antwoord ook niet: het pedaal zit namelijk ook DIRECT aan een koppelingscilinder.
      Dat is de MASTER cilinder

      de cilinder die niet meegaat is de SLAVE cilinder. En ja, zo heten ze echt bij mijn auto’s (als ze die al hebben) Ik heb ze ook met kabel of met automaat. En zelfs een voertuig met een stangen koppeling 😉

  5. Het enige wat hij toen echt nog moest doen, was het vervangen van de remmen. Uiteindelijk was hij voor nog geen 50 piek klaar met alles. Voor een auto met 715 pk?

    Dit klinkt mij te mooi om waar te zijn, zeker voor zo’n auto met zoveel vermogen…😉🍀

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *