Smart 2.0 door Yamaha en Murray

Gordon Murray, Gordon Murray, was dat niet die man die..? Precies, dat was de man die 18 jaar lang behoorlijk geniale Formule 1-auto's voor McLaren ontwierp en er en passant even een auto uitmikte die nog altijd te boek staat als een van de beste sportauto's ooit: de McLaren F1. En nu is hij terug. Met iets dat totaal, maar dan ook helemaal anders is.

Meneer Murray stort zich namelijk al enige jaren op iets wat compleet aan het andere eind van het spectrum van zijn vorige werkzaamheden ligt: stadsautootjes. Daarnaast heeft hij zich gestort op iets zo mogelijk nóg ingewikkelders, namelijk hoe je die stadsautootjes het best kunt maken; op het productieproces dus. Hij heeft er iets voor ontwikkeld dat hij de hippe naam iStream heeft gegeven. Het komt er op neer dat je één geavanceerd chassis hebt, met een extreem laag zwaartepunt, onafhankelijke wielophanging en dergelijke: zeg maar alle trucs die hij in zijn oneindige autosportcarrière heeft ontwikkeld om van een auto een fenomenale rijmachine te maken. Vervolgens kun je daar alle mogelijke carrosserieën op monteren, die zo veel mogelijk kant en klaar (bijvoorbeeld gespoten en al) worden aangeleverd. Zo hou je het proces simpel, dus goedkoop, en kun je qua variëteit alle kanten op. Het klinkt een beetje als wat Volkswagen doet met al die merken en gedeelde technologie, maar het gaat wat verder dan dat – al is de ruimte hier wat beperkt om het in detail uit de doeken te doen. Daarbij gaat het daar nu even niet over.

Want ideeën zijn leuk, je moet ze ook nog wel even kunnen uitvoeren. Als eenling gaat dat moeilijk, dus heb je een partner nodig. Die heeft Murray nu gevonden in… Yamaha. Het eerste resultaat staat nu op de Tokyo Motor Show: de Motiv.e.

Het is jammer dat Yamaha het hele persbericht doorwauwelt over hoe fantastisch Yamaha en Murray zijn, en daarmee zo druk bezig is dat het vergeet ook maar íets over de Motiv.e te vertellen. Het enige dat we er uit kunnen destilleren is: 

a) dat het een vol-elektrisch autootje is dat een actieradius van 160 km/u heeft, 0-100 in minder dan 15 seconden zou moeten doen en een top heeft van 105 km/u
b) dat het bestaat uit een stalen chassis en een lichtgewicht carrosserie
c) dat hij hij extreem makkelijk in elkaar te zetten is – en uit elkaar te halen, wat makkelijk is als je genoeg hebt van je auto en hem wilt upgraden
d) dat Yamaha-marketing en pr-mensen gedwongen moeten worden hun misselijkmakende brij aan geleuter in 700-voud uit te printen en op te vreten. Als ze daar niet dood- en doodziek van worden, dienen ze gedwongen te worden hun onvoorstelbare hoeveelheid gelul ook daadwerkelijk een keer te lezen. Als ze daar niet spontaan hondsdol van worden, weten wij het ook niet meer. 

De Motiv.e ziet er leuk uit en zal ongetwijfeld vol zitten met radicale nieuwe ideeën, maar zolang wij afhankelijk zijn van dit soort perszooi, kunnen wij het jullie ook niet vertellen. Wie weet is dit dé ontdekking van de laatste 20 jaar, wie weet rijden we over 20 jaar allemaal in zo'n ding, wie weet horen we er nooit meer wat van. Werkelijk: geen idee. 

Voor degenen onder jullie die denken: goh, aardig ding, leuk om te weten – dit was het dan. Voor degenen die denken: ik zou ook wel autojournalist willen worden: lees onderstaand persbericht. En ga iets met je leven doen. 
 

 

In the current era of urban traffic and environmental problems there is increasing demand for downsizing and fuel efficient cars.  MOTIV.e satisfies these demands by utilising ground breaking manufacturing and materials technology while delivering a new level of driver experience which emanates from the Yamaha Motor Company DNA.

The MOTIV.e is created from Yamaha Motor's multi-wheel history and experience (2 wheel – 3 wheel and 4 wheel technology).  Yamaha Motor Company has always been dedicated to craftsmanship with a focus on 'quality mobility'.  The MOTIV.e builds on this philosophy and incorporates Formula One heritage, inspiration from motorcycle design and the latest technology to deliver an exciting and high quality driving experience.  The MOTIV.e delivers a new level of personal mobility.

Yamaha Motor Company chose Gordon Murray Design to cooperate in the design and development of the MOTIV.e which utilises Gordon Murray Design's revolutionary iStream® manufacturing technology.  Yamaha Motor Company and Gordon Murray Design are a perfect fit as a partnership with both company's Formula One and technology backgrounds.

The iStream® manufacturing system which incorporates Formula One composite technology delivers new levels of lightweight, safety, vehicle dynamics and manufacturing flexibility alongside low environmental impact.

The MOTIV.e design reflects Yamaha's rich heritage in high quality lifestyle products while introducing a technical and dynamic shape which is inspired by Yamaha Motor's Motorcycle products.  The iStream® design is centred on a steel frame incorporating bonded composite monocoque panels to produce a lightweight, rigid safety cell.  All independent suspension and low unsprung weight delivers new levels of ride and handling.  The all-new electric powertrain has been designed using 'state of the art' materials and technology.

The MOTIV.e represents a new starting point for urban mobility vehicles and sets new standards in the ultra compact 4 wheeler segment.

Editors Notes:

  • Yamaha Motor Company Limited is a Japanese motorized vehicle-producing company.  Yamaha Motor Company (headquarters is located in Iwata, Shizuoka) is a sister company of Yamaha Corporation who shares its brands and corporate philosophy.  Along with expanding Yamaha Corporation into the world's biggest piano maker, then Yamaha CEO Genichi Kawakami took Yamaha into the field of motorized vehicles on July 1, 1955. The company's intensive research into metal alloys for use in acoustic pianos had given Yamaha wide knowledge of the making of lightweight, yet sturdy and reliable metal constructions. This knowledge was easily applied to the making of metal frames and motor parts for motorcycles. Yamaha Motor produces motorcycles, all-terrain vehicles, boats, marine engines including outboards, automobile engines, personal watercraft and snowmobiles.  For more information please visitwww.yamaha-motor.eu/eu/index.aspx.
  • Gordon Murray Design Limited is a British company operating from Shalford in Surrey. The Company is recognised as a world leader in automotive design and reverses the current industry trend for sub-contracting by having a complete in-house capability for design, prototyping and development. The Company is compact and focused and undertakes automotive and other engineering programmes in an efficient and innovative way. For more information please visit www.gordonmurraydesign.com.
  • TheiStream® assembly process is a complete rethink and redesign of the traditional automotive manufacturing process and could potentially be the biggest revolution in high volume manufacture since the Model T. Development of the process began over 15 years ago and it has already won the prestigious ‘Idea of the Year’ award from Autocar who were given privileged access in order to make their assessment. The simplified assembly process means that the manufacturing plant can be designed to be 20% of the size of a conventional factory. This could reduce capital investment in the assembly plant by approximately 80%. Yet the flexibility of this assembly process means that the same factory could be used to manufacture different variants. The iStream® design process is a complete re-think on high volume materials, as well as the manufacturing process and will lead to a significant reduction in full lifecycle CO2. For more information please visit www.gordonmurraydesign.com.


 

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken