Het was gisteren een bijzonder schouwspel: de nieuwe president van de Verenigde Staten die bij zo’n inauguratie verkondigt meer olie te boren, terwijl een van zijn belangrijkste bondgenoten – Elon Musk – de CEO is van Tesla. We verwachten niet dat Tesla op korte termijn over zal gaan tot het ontwikkelen van dikke V8’s, maar er gaat wel een elektrisch merk over op het maken van benzinemotoren: Smart.
Dat is ook een bijzondere move. We horen tegenwoordig veel merken hun doelen bijstellen over het moment wanneer ze alleen elektrische (of uitstootvrije) auto’s gaan maken. Maar dat zijn merken die nog altijd auto’s met een traditionele benzinemotor. Smart daarentegen is al een merk dat alleen elektrische auto’s maakt. Ze hebben het doel wat elk merk zichzelf stelt, al gehaald. De Smart #1, #3 en #5 zijn namelijk geheel elektrisch.
Smart gaat toch benzinemotor leveren
Maar daar gaat dus verandering in komen. Het gaat Smart namelijk nog niet snel genoeg. Het merk dat vroeger stadsautootjes maakte, ging al behoorlijk overstag door relatief grote SUV’s (je weet wel: van die terreinwagen-achtige auto’s voor het asfalt) te gaan maken. Van de grootste (de Smart #5) moet er nu een plug-in hybride versie komen. Dat is dus met een elektromotor én een verbrandingsmotor.
Hoewel details niet zijn vrijgegeven, lijkt het te gaan om de 1,5-liter grote viercilinder benzinemotor met 110 pk die dan samenwerkt met een elektromotor die 215 pk levert. De elektrische component heeft dus nog altijd de overhand. In andere Geely producten – zoals de Galaxy 7 EM-i – kun je kiezen uit een kleine of grotere batterij, afhankelijk hoeveel de klant elektrisch wenst te rijden.
Verwachte groei blijft uit
Smart kiest ervoor om een PHEV te leveren, omdat de verwachte groei in sommige markten een beetje uitblijft. Aan Autocar laat een woordvoerder van Smart weten: ‘Hybride aandrijvingen zien wij als een overgangstechnologie naar puur elektrisch rijden. Het is belangrijk om in te spelen op de steeds diverser wordende eisen en wensen van de klanten. Smart kan op dit moment geen enkele technologische oplossing voor de toekomst uitsluiten.’ Een opmerkelijke uitspraak, want dat deden ze juist wél.
Lees ook: Smart met Yamaha R1-motor kan van jou zijn
Een van de redenen dat Smart toch overstag gaat, is vanwege de thuismarkt. Ondanks dat Smart van origine een Duits merk is, worden de auto’s in China gemaakt. Daar is er een grote stijging in de verkopen van plug-in hybrides. Een andere reden waarom Smart het doet, is nog veel simpeler: ze kunnen het doen. Smart is onderdeel van de Geely-groep, die de techniek in huis hebben. Of de Smart #5 hybride naar Nederland komt, is niet bekend.
Willy heeft op 21 januari 2025 geschreven:
Mooi, idd……
EC Dubost heeft op 21 januari 2025 geschreven:
Mooi….wie volgt.