
Het was gisteren een bijzonder schouwspel: de nieuwe president van de Verenigde Staten die bij zo’n inauguratie verkondigt meer olie te boren, terwijl een van zijn belangrijkste bondgenoten – Elon Musk – de CEO is van Tesla. We verwachten niet dat Tesla op korte termijn over zal gaan tot het ontwikkelen van dikke V8’s, maar er gaat wel een elektrisch merk over op het maken van benzinemotoren: Smart.
Dat is ook een bijzondere move. We horen tegenwoordig veel merken hun doelen bijstellen over het moment wanneer ze alleen elektrische (of uitstootvrije) auto’s gaan maken. Maar dat zijn merken die nog altijd auto’s met een traditionele benzinemotor. Smart daarentegen is al een merk dat alleen elektrische auto’s maakt. Ze hebben het doel wat elk merk zichzelf stelt, al gehaald. De Smart #1, #3 en #5 zijn namelijk geheel elektrisch.
Smart gaat toch benzinemotor leveren
Maar daar gaat dus verandering in komen. Het gaat Smart namelijk nog niet snel genoeg. Het merk dat vroeger stadsautootjes maakte, ging al behoorlijk overstag door relatief grote SUV’s (je weet wel: van die terreinwagen-achtige auto’s voor het asfalt) te gaan maken. Van de grootste (de Smart #5) moet er nu een plug-in hybride versie komen. Dat is dus met een elektromotor én een verbrandingsmotor.

Hoewel details niet zijn vrijgegeven, lijkt het te gaan om de 1,5-liter grote viercilinder benzinemotor met 110 pk die dan samenwerkt met een elektromotor die 215 pk levert. De elektrische component heeft dus nog altijd de overhand. In andere Geely producten – zoals de Galaxy 7 EM-i – kun je kiezen uit een kleine of grotere batterij, afhankelijk hoeveel de klant elektrisch wenst te rijden.
Verwachte groei blijft uit
Smart kiest ervoor om een PHEV te leveren, omdat de verwachte groei in sommige markten een beetje uitblijft. Aan Autocar laat een woordvoerder van Smart weten: ‘Hybride aandrijvingen zien wij als een overgangstechnologie naar puur elektrisch rijden. Het is belangrijk om in te spelen op de steeds diverser wordende eisen en wensen van de klanten. Smart kan op dit moment geen enkele technologische oplossing voor de toekomst uitsluiten.’ Een opmerkelijke uitspraak, want dat deden ze juist wél.
Lees ook: Smart met Yamaha R1-motor kan van jou zijn
Een van de redenen dat Smart toch overstag gaat, is vanwege de thuismarkt. Ondanks dat Smart van origine een Duits merk is, worden de auto’s in China gemaakt. Daar is er een grote stijging in de verkopen van plug-in hybrides. Een andere reden waarom Smart het doet, is nog veel simpeler: ze kunnen het doen. Smart is onderdeel van de Geely-groep, die de techniek in huis hebben. Of de Smart #5 hybride naar Nederland komt, is niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
7 reacties op “Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Smart #5 is zwaarder en groter dan een Audi Q5

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

Smart #3 review: Smart is de weg kwijt, en dat is zo erg nog niet

Smart #3: 1e rij-indruk

Nieuw: de Smart #3, met een #frons

Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Dit zijn de goedkoopste plug-in hybrides van Nederland (en zover komen ze op de accu)

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s

VW Tiguan 1.5 eTSI R-Line Business: is de benzineversie fijner dan de plug-in hybride?

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

De Aston Martin Valhalla met 1.000+ pk blijkt spotgoedkoop te zijn

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Mercedes benzinemotor net zo zuinig als een diesel

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

Een paard kun je inderdaad niet dwingen om te drinken, een auto dwingt de bestuurder echter wel om hem te laten drinken. Jij bent de eigenaar, maar de auto is de baas. Proost !!
Naar mijn persoonlijke mening gaat Smart nooit echt doorbreken op dit continent, andere continenten weet ik niet.
Geeft Smart een toegevoegde waarde t.o.v de concurrentie?
Ik betwijfel het.
Op mijn lijst staat het niet.
Smart een Duits merk noemen getuigt wel van een heel ruime journalistieke creativiteit. Het merk is in eigendom van een Chinees concern en bouwt auto’s in… China. Noemen jullie het huidige MG ook een Engels merk..?
Inderdaad. Soort van Greenwashing maar dan voor China rommel. Zal wel weer een mooie cheque voor binnengekomen zijn bij de TG redactie. Een zichzelf respecterende journalistieke zou zoiets nooit durven schrijven.
In feite passen ze zich gewoon noodgedwongen aan tov. een realiteit: de particuliere klant, zeker in Europa, lust de dure elektrische wagens niet en steekt zijn middelvinger op tot groot ongenoegen van de politiek en bepaalde anderen. Maar je kunt een paard naar het water dwingen, maar hem doen drinken is nog iets anders…
Mooi, idd……
Mooi….wie volgt.