Weten dat je ergens een paar seconden op het circuit laat liggen, maar niet precies weten waar, kan heel frustrerend zijn. Dat geldt voor zowel het echte leven als op het digitale asfalt van Gran Turismo, iRacing of Forza Motorsport. Instructeur Scott Mansell kan je wellicht een handje helpen met vier veelgemaakte fouten tijdens het circuitrijden. Hij kan zijn tips voor snellere rondetijden zelf het beste uitleggen in de video hieronder, maar we hebben de feiten ook even snel voor je op een rijtje gezet.

01. Wees soepeler

Zorg dat je de balans niet verstoort; door soepel te remmen, in één keer in te sturen en progressief weer op het gas te gaan. Dit maakt dat het gewicht van de auto niet onnodig hard verschuift en de grip gelijk blijft. Zo voelt de auto stabiel en kun je sneller.

02. Wees je bewust van je rempunten

Zorg dat je de rempunten kent. Zoek een indicatie langs te baan, bijvoorbeeld het begin van de kerbstones of het einde van de vangrail. Als dit rempunt nog te ver van de bocht ligt, kun je de volgende ronde het rempunt bewust een paar meter verleggen. Doe het dus niet op gevoel. Zo hou je meer tempo vast als je door de bocht gaat.

03. Blijf goed kijken

Hoe sneller je gaat, hoe spannender het is. Onbewust kun je daarom tunnelvisie krijgen en dat heeft een negatieve uitwerking op je rijgedrag. De soepelheid van punt één verdwijnt en de rondetijden groeien weer. Kijk dus altijd goed de bocht in en kijk vooruit naar je volgende zet.

04. Overstuur is niet de limiet

Volgens Scott Mansell schatten veel coureurs de limiet van hun auto verkeerd in. Zodra een auto overstuurt bij het aanremmen van een bocht, is dit nog niet de limiet van de auto. Waarschijnlijk kan de auto nóg sneller een bocht in, maar moet de coureur progressiever remmen om het gewicht op de achterwielen te houden.

Snellere rondetijden? Let hierop

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)