
Downforce is niet mooi. Tot dit jaar waren we daar nog niet helemaal 100 procent van overtuigd. Toen kwam de Senna, met een uiterlijk als dat van een diepzeevis gemengd met een vleugje witgoed, en werd het pleit beslecht. Downforce is lelijk.
Maar vorm volgt functie, en McLaren is goed in functie. En het is de functie van de Senna om heel hard te gaan op een circuit. En dezer dagen wordt de spanningsboog tussen vermogen en grip in balans gebracht door downforce toe te voegen. Ter waarde van liefst 800 kilo, in dit geval.
Het opwekken van downforce is niet bar ingewikkeld – je schroeft gewoon een grotere vleugel, een langere splitter en een dikkere diffuser op een auto. Maar dat is waar auto’s voor de openbare weg onzacht in aanraking komen met de regels voor de openbare weg.
Of je met je hoofd vast komt te zitten
Die regels schrijven vreemd genoeg voor dat het onmogelijk moet zijn dat een voetganger met zijn hoofd vast komt te zitten in de carrosserie van een auto, zich snijdt aan opstaande stukken metaal, of anderszins ontdaan kan worden van vitale anatomische delen.
En precies dat maakt de Senna zo’n prestatie. Die vleugel, met montagepunten aan de bovenkant zodat de belangrijke, downforce-producerende onderkant de lucht ‘schoner’ kan leiden, is helemaal gemaakt van koolstofvezel en weegt maar 4,89 kilo. Maar hij kan meer dan 100 keer zijn eigen gewicht dragen.
Hij kan bijna 90 graden draaien, waardoor het centrale drukpunt van de Senna kan worden verplaatst en de luchtstroom heel precies kan worden gestuurd, zowel in- als uitgaand. De vleugel definieert de Senna. Hij is niet mooi, nee. Maar hij is wel verbluffend effectief.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De McLaren Senna die door een pijnlijke crash wereldberoemd werd, kan van jou zijn

Man zet zijn McLaren Senna GTR in een penthouse op ruim 200 meter hoogte

Brabham BT62 vs McLaren Senna GTR

Hebben: Lego McLaren Senna GTR!

Nederlandse McLaren Senna verstopt bijzondere verwijzing

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

TopGear Awards – De beste auto’s van 2018

Begerenswaardig Object van het Jaar 2018: Singer DLS

Lange-afstandsraket van het Jaar 2018: Aston Martin DBS Superleggera

Elektrische auto van het Jaar 2018: Jaguar I-Pace

Lichtgewicht van het Jaar 2018: Ariel Atom 4

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?
