
Downforce is niet mooi. Tot dit jaar waren we daar nog niet helemaal 100 procent van overtuigd. Toen kwam de Senna, met een uiterlijk als dat van een diepzeevis gemengd met een vleugje witgoed, en werd het pleit beslecht. Downforce is lelijk.
Maar vorm volgt functie, en McLaren is goed in functie. En het is de functie van de Senna om heel hard te gaan op een circuit. En dezer dagen wordt de spanningsboog tussen vermogen en grip in balans gebracht door downforce toe te voegen. Ter waarde van liefst 800 kilo, in dit geval.
Het opwekken van downforce is niet bar ingewikkeld – je schroeft gewoon een grotere vleugel, een langere splitter en een dikkere diffuser op een auto. Maar dat is waar auto’s voor de openbare weg onzacht in aanraking komen met de regels voor de openbare weg.
Of je met je hoofd vast komt te zitten
Die regels schrijven vreemd genoeg voor dat het onmogelijk moet zijn dat een voetganger met zijn hoofd vast komt te zitten in de carrosserie van een auto, zich snijdt aan opstaande stukken metaal, of anderszins ontdaan kan worden van vitale anatomische delen.
En precies dat maakt de Senna zo’n prestatie. Die vleugel, met montagepunten aan de bovenkant zodat de belangrijke, downforce-producerende onderkant de lucht ‘schoner’ kan leiden, is helemaal gemaakt van koolstofvezel en weegt maar 4,89 kilo. Maar hij kan meer dan 100 keer zijn eigen gewicht dragen.
Hij kan bijna 90 graden draaien, waardoor het centrale drukpunt van de Senna kan worden verplaatst en de luchtstroom heel precies kan worden gestuurd, zowel in- als uitgaand. De vleugel definieert de Senna. Hij is niet mooi, nee. Maar hij is wel verbluffend effectief.
Meer van TopGear


De McLaren Senna die door een pijnlijke crash wereldberoemd werd, kan van jou zijn

Man zet zijn McLaren Senna GTR in een penthouse op ruim 200 meter hoogte

Brabham BT62 vs McLaren Senna GTR

Hebben: Lego McLaren Senna GTR!

Nederlandse McLaren Senna verstopt bijzondere verwijzing

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

TopGear Awards – De beste auto’s van 2018

Begerenswaardig Object van het Jaar 2018: Singer DLS

Lange-afstandsraket van het Jaar 2018: Aston Martin DBS Superleggera

Elektrische auto van het Jaar 2018: Jaguar I-Pace

Lichtgewicht van het Jaar 2018: Ariel Atom 4

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
