
Dat zes mensen met dusdanig wild variërende smaken, voorkeuren en rijtalenten het er alle zes hartgrondig en snel over eens werden dat de Alpine A110 onze Sportauto van het Jaar 2018 moest worden, spreekt boekdelen over hoe universeel aantrekkelijk deze auto is.
Van z’n uiterlijk tot z’n rijeigenschappen: de A110 verenigt ons op een wijze die maar zelden vertoond is door een auto. We staan paf door z’n houding en z’n balans, waarderen z’n precisie en fijngevoeligheid, en we nemen onze petjes af voor z’n design en z’n techniek.
Waar zitten de compromissen bij de Sportauto van het Jaar 2018?
Wat we hier zien, is niets minder of meer dan een lesje in de voordelen van een laag gewicht. Meer dan dat het geval is bij om het even welke Lotus of Caterham, zou je gerust kunnen stellen. Want op die auto’s zie je precies waar het gewicht is bespaard, waar de compromissen zitten. In de Alpine is daar geen sprake van.
Hij heeft airconditioning, navigatie en elektrische ramen, maar weegt dankzij een geheel nieuw design dat geobsedeerd is door details bijna 25 procent minder dan z’n tegenstrevers van Porsche of Audi. Dat betekent dat hij niet idioot veel vermogen nodig heeft, of brede banden, of dikke remmen. En die heeft hij dan ook niet.
Dit is een triomf van pret boven snelheid, van techniek boven brute kracht. Hoera.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Alpine A390 is wederom een SUV van een sportwagenmerk: mag dat?

TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

TopGear Awards – De beste auto’s van 2018

Begerenswaardig Object van het Jaar 2018: Singer DLS

Lange-afstandsraket van het Jaar 2018: Aston Martin DBS Superleggera

Elektrische auto van het Jaar 2018: Jaguar I-Pace

Lichtgewicht van het Jaar 2018: Ariel Atom 4

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
