
Dat zes mensen met dusdanig wild variërende smaken, voorkeuren en rijtalenten het er alle zes hartgrondig en snel over eens werden dat de Alpine A110 onze Sportauto van het Jaar 2018 moest worden, spreekt boekdelen over hoe universeel aantrekkelijk deze auto is.
Van z’n uiterlijk tot z’n rijeigenschappen: de A110 verenigt ons op een wijze die maar zelden vertoond is door een auto. We staan paf door z’n houding en z’n balans, waarderen z’n precisie en fijngevoeligheid, en we nemen onze petjes af voor z’n design en z’n techniek.
Waar zitten de compromissen bij de Sportauto van het Jaar 2018?
Wat we hier zien, is niets minder of meer dan een lesje in de voordelen van een laag gewicht. Meer dan dat het geval is bij om het even welke Lotus of Caterham, zou je gerust kunnen stellen. Want op die auto’s zie je precies waar het gewicht is bespaard, waar de compromissen zitten. In de Alpine is daar geen sprake van.
Hij heeft airconditioning, navigatie en elektrische ramen, maar weegt dankzij een geheel nieuw design dat geobsedeerd is door details bijna 25 procent minder dan z’n tegenstrevers van Porsche of Audi. Dat betekent dat hij niet idioot veel vermogen nodig heeft, of brede banden, of dikke remmen. En die heeft hij dan ook niet.
Dit is een triomf van pret boven snelheid, van techniek boven brute kracht. Hoera.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

TopGear Awards – De beste auto’s van 2018

Begerenswaardig Object van het Jaar 2018: Singer DLS

Lange-afstandsraket van het Jaar 2018: Aston Martin DBS Superleggera

Elektrische auto van het Jaar 2018: Jaguar I-Pace

Lichtgewicht van het Jaar 2018: Ariel Atom 4

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

Wat betekenen de nieuwe belastingplannen voor de dieselauto in Nederland?

Doorreizen zonder overnachting? Dan moet je in dit Europese land straks wellicht extra betalen

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt
