Sportauto van het Jaar 2018: Alpine A110

Waarom de Alpine A110 de beste sportauto van 2018 is

Alpine A110 Première Edition (2018)
Alpine A110 Première Edition (2018)
Alpine A110 Première Edition (2018)
Alpine A110 Première Edition (2018)
Alpine A110 Première Edition (2018)
Alpine A110 Première Edition interieur (2018)
Alpine A110 Première Edition (2018)
Alpine A110 Première Edition (2018)
Alpine A110 Première Edition (2018)
Alpine A110 Première Edition (2018)
Alpine A110 Première Edition (2018)
Alpine A110 Première Edition interieur (2018)

Dat zes mensen met dusdanig wild variërende smaken, voorkeuren en rijtalenten het er alle zes hartgrondig en snel over eens werden dat de Alpine A110 onze Sportauto van het Jaar 2018 moest worden, spreekt boekdelen over hoe universeel aantrekkelijk deze auto is.

Van z’n uiterlijk tot z’n rijeigenschappen: de A110 verenigt ons op een wijze die maar zelden vertoond is door een auto. We staan paf door z’n houding en z’n balans, waarderen z’n precisie en fijngevoeligheid, en we nemen onze petjes af voor z’n design en z’n techniek.

Waar zitten de compromissen bij de Sportauto van het Jaar 2018?

Wat we hier zien, is niets minder of meer dan een lesje in de voordelen van een laag gewicht. Meer dan dat het geval is bij om het even welke Lotus of Caterham, zou je gerust kunnen stellen. Want op die auto’s zie je precies waar het gewicht is bespaard, waar de compromissen zitten. In de Alpine is daar geen sprake van.

Hij heeft airconditioning, navigatie en elektrische ramen, maar weegt dankzij een geheel nieuw design dat geobsedeerd is door details bijna 25 procent minder dan z’n tegenstrevers van Porsche of Audi. Dat betekent dat hij niet idioot veel vermogen nodig heeft, of brede banden, of dikke remmen. En die heeft hij dan ook niet.

Dit is een triomf van pret boven snelheid, van techniek boven brute kracht. Hoera.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws