
Dat zes mensen met dusdanig wild variërende smaken, voorkeuren en rijtalenten het er alle zes hartgrondig en snel over eens werden dat de Alpine A110 onze Sportauto van het Jaar 2018 moest worden, spreekt boekdelen over hoe universeel aantrekkelijk deze auto is.
Van z’n uiterlijk tot z’n rijeigenschappen: de A110 verenigt ons op een wijze die maar zelden vertoond is door een auto. We staan paf door z’n houding en z’n balans, waarderen z’n precisie en fijngevoeligheid, en we nemen onze petjes af voor z’n design en z’n techniek.
Waar zitten de compromissen bij de Sportauto van het Jaar 2018?
Wat we hier zien, is niets minder of meer dan een lesje in de voordelen van een laag gewicht. Meer dan dat het geval is bij om het even welke Lotus of Caterham, zou je gerust kunnen stellen. Want op die auto’s zie je precies waar het gewicht is bespaard, waar de compromissen zitten. In de Alpine is daar geen sprake van.
Hij heeft airconditioning, navigatie en elektrische ramen, maar weegt dankzij een geheel nieuw design dat geobsedeerd is door details bijna 25 procent minder dan z’n tegenstrevers van Porsche of Audi. Dat betekent dat hij niet idioot veel vermogen nodig heeft, of brede banden, of dikke remmen. En die heeft hij dan ook niet.
Dit is een triomf van pret boven snelheid, van techniek boven brute kracht. Hoera.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear





Wie gaat in hemelsnaam een Alpine A110 R ‘Fernando Alonso’ kopen?



Alpine A110 R: 1e rij-indruk



The Stig doet een rondje over het TopGear-circuit met de Alpine A110 S


Alpine A110 vs Porsche 718 Cayman GTS vs Lotus Emira: Welke kleine sportauto moet je hebben?


De Alpine A110R is de snelste straatauto van het merk tot nu toe




Deze speciale Alpine A110 San Remo 73 wil graag rallyrijden


Maakt de budgetcap de topteams juist sterker? Alpine denkt van wel


Alpine A523: Dit is de F1-auto van Gasly en Ocon voor 2023




Wie gaat in hemelsnaam een Alpine A110 R ‘Fernando Alonso’ kopen?



Alpine A110 R: 1e rij-indruk



The Stig doet een rondje over het TopGear-circuit met de Alpine A110 S


TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST


TopGear Awards – De beste auto’s van 2018


Begerenswaardig Object van het Jaar 2018: Singer DLS


Lange-afstandsraket van het Jaar 2018: Aston Martin DBS Superleggera


Elektrische auto van het Jaar 2018: Jaguar I-Pace


Lichtgewicht van het Jaar 2018: Ariel Atom 4




Deze speciale Alpine A110 San Remo 73 wil graag rallyrijden


De Peugeot 508 is na de facelift nog altijd een van de mooiste stations van dit moment


Is de nieuwe DS 9 zo comfortabel als de oude Citroën XM?


De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek


Peugeot 408 Hybrid review: Een bijzonder ding om te zien, maar hoe rijdt het?




Wie gaat in hemelsnaam een Alpine A110 R ‘Fernando Alonso’ kopen?


Het einde van de V8-musclecar nadert: ook de Chevrolet Camaro is binnenkort dood


De nieuwe Lamborghini LB744 (met V12) is in de stad langzamer dan een Golf GTI


Als je toch genoeg kids hebt, is hier een dragracer van Toyota voor kinderen


De Challenger Demon 170 is de laatste benzine-musclecar van Dodge (1.000+ pk)


Deze Pagani Huayra Dinamica Evo Roadster is een heel speciale one-off


Luister naar de opvolger van de Mercedes-AMG GT


Politie betrapt creatieve vrachtwagenchauffeur met zelfgemaakte ‘winterbanden’


De benzinemotor is gered door eFuels, maar schrik niet van de prijs per liter


Veel auto’s gevandaliseerd bij evenement Assen (maar de verhalen zijn wat overdreven)


Als je goed kijkt, zie je dat er iets geks aan de hand is met deze foto’s


Waarom sommige hectometerpaaltjes een paars hoedje hebben


Reacties