SRT Viper: 1e rij-indruk

TopGear reed zojuist met een herboren legende, de SRT Viper. Binnenkort lees je in ons magazine het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
 
Testobject: SRT Viper
Uitvoering: standaard en GTS
Locatie: Detroit, VS
Weersomstandigheden: zonnig en, gelukkig, droog
 
Wat reden we?
De legendarische jaren-’90 supercar die onlangs een comeback maakte: de SRT Viper.
 
Beviel het?
Dat kun je wel zeggen. Het team dat aan deze auto werkte, heeft er niet jaren over gedaan om met een opgewarmd restje op de proppen te komen. Deze Viper is op alle vlakken vernieuwd en verfijnd, en komt er in twee versies: ‘normaal’ en GTS. De laatste heeft meer isolatie, een instelbaar onderstel, kortom meer luxe aan boord. De standaard Viper is meer voor die-hards die genoeg hebben aan harde raceschokdempers en tractiecontrole met slechts twee standen: aan of uit. Uiteraard heeft de auto, ongeacht de uitvoering, wederom die machtige 8,4-liter V10 aan boord.
 
Nog bijzonderheden?
Bijzonder veel zelfs. We noemen even een paar feitjes: de nieuwe Viper is ruim 60 kilo lichter dan zijn voorganger, of 85 kilo als je gaat voor het Track Pack (lichtere velgen en remmen, kleverige Pirelli P-Zero’s). Toch is hij 50 procent stijver. Dit alles dankzij gebruik van, zeker voor een Amerikaan, exotische materialen als magnesium, aluminium en koolstofvezel. De V10 levert tegenwoordig 648 pk en produceert bij een iets-boven-stationair toerental al meer trekkracht dan een BMW M3 bovenin zijn koppelkromme. Hij is nauwelijks iets verloren van het gevoel van acuut levensgevaar dat je in de oude Viper bij een toefje gas al bekroop, maar het rijgedrag is naar een veel hoger plan getild. De besturing is direct, de versnellingsbak schakelt precies, de koppeling vernielt je kuitspier niet langer. Ook belangrijk: het interieur ziet er bepaald niet meer uit als dat van een huurauto uit de jaren ’80. Het is nu echt van wereldklasse.
 
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Zoals gezegd komen er een Viper en een Viper GTS. Of ze officieel in Nederland gevoerd zullen worden, valt nog te bezien – wij betwijfelen het eerlijk gezegd, vooral vanwege het feit dat de nieuwe Viper, geheel tegen de huidige trend in, nóg onzuiniger is dan zijn voorganger. Ga de bijbehorende CO2-taks maar eens aftikken… De prijs in de VS is overigens nog niet bekend, maar blijft waarschijnlijk onder de 100.000 euro. En dat voor een auto die in om en nabij de 3 seconden van 0 naar 100 km/u gaat, en een topsnelheid heeft van 330 km/u.
 
Kom maar door met het eindoordeel dan!
De Viper is nog steeds angstaanjagend en doodeng. Ze hebben ‘m nog meer poweeer en een lager gewicht gegeven, maar ze hebben ‘m ook een paar goede manieren bijgebracht. Het resultaat is een verbijsterende auto die, behalve in Nederland dan, haast wel het supercar-koopje van het decennium moet zijn.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken