Het is grappig hoe fabrikanten soms stronteigenwijs kunnen zijn als het aankomt op hun producten. Neem Subaru bijvoorbeeld, die houden al jarenlang vast aan een paar technische oplossingen. Zo is het een van de weinige fabrikanten die boxermotoren toepassen in hun auto’s. In het geval van hun vergeten sportcoupé houden ze zich ook vast aan hun voornemens: zo kon je de BRZ nooit krijgen met een turbomotor. Dat is met exemplaar opgelost, want deze BRZ heeft een turbo.

De Subaru BRZ is een geweldig apparaat voor iedereen die van een fijn potje sturen houdt. Maar zoals wel vaker legt een briljant onderstel pijnlijk een nadeel bloot: de BRZ heeft een beetje te weinig vermogen en vooral te weinig koppel. Subaru heeft enorm veel speciale uitvoeringen gemaakt van de BRZ waarbij er behoorlijk wat modificaties waren, behalve aan de motor.

Subaru BRZ mét turbo

Die 200 pk (205 pk voor de faceliftversie die je hier ziet) is voldoende voor het verkeer, maar je merkt aan alles dat ie meer kan hebben. Dat is dus met deze rechtgezet. De motor is voorzien van een turbokit van Works, inclusief wat andere modificaties. Hoeveel vermogen dat oplevert, wordt niet vermeld door de verkopende partij. Volgens Works levert het – mits je de juiste benzine tankt – zo’n 70 pk en 70 Nm extra op.

Subaru BRZ Turbo blauw zijkant links schuin voor

Dan zou je dus ongeveer uitkomen op zo’n 270 pk en 270 Nm. Dat zijn geen wereldschokkende waarden tegenwoordig. Maar geloof ons; het is voldoende om lol te hebben. De BRZ is relatief licht en ondanks dat de turbo en bijbehorende hardware ietsje gewicht toevoegen, zullen de extra paarden een nadrukkelijker effect hebben op de rijsensatie.

Heel erg subtiel

Qua uiterlijke modificaties heeft de vorige eigenaar het heel bescheiden gehouden. Er zijn iets dikkere wielen gemonteerd en de BRZ staat ietsje lager op zijn buik. Oh, en er zijn sideskirts om de auto ietsje meer presence te geven, inclusief een splitter. Het is allemaal heel subtiel gedaan. Mocht het niet direct je smaak zijn, de originele onderdelen zijn nog aanwezig.

Lees ook: Het kostte 1.000 uur om deze Subaru BRZ onbruikbaar te maken

Er is echter een nadeel en dat is dat je de BRZ met turbo wel eventjes moet importeren. De auto wordt nu te veil aangeboden op Cars & Bids, je kan hier de advertentie bekijken. Aan de andere kant kun je deze auto ook als inspiratie om zelf de BRZ naar een hoger te plan te tillen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)