
Subaru Nederland bestempelde de WRX STi zelf al als hopeloos geval en schrapte de blauwe sedan uit de prijslijst. Ongelijk kunnen we ze niet geven: niet veel mensen zullen meer dan een ton betalen voor een onzuinige Japanse sedan. Zelfs als ie 300 pk heeft. Maar ontkennen dat we het bijzonder jammer vinden, lukt ons niet.
Het stemt ons dan ook hoopvol dat minimaal één dappere dealer de verwachting koestert een Subaru WRX STi Final Edition te kunnen verkopen in Nederland. Het vertrouwen in de Nederlandse autoliefhebber is toch nog niet helemaal verloren. Voor een flinke 108.690 euro, dat wel. Bedankt de Belastingdienst maar.
De Final Edition is de ultieme Subaru WRX STi die je met het stuur aan de linkerkant kunt kopen. Aan het vermogen veranderde niets: met 300 pk en 407 Nm uit een 2,5-liter viercilinder boxermotor roffelt de Subaru in 5,2 seconden naar de 100 km/u. Op de specificatielijst staan een top van 255 km/u, vierwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak .
De linksgestuurde Subaru WRX STi Final Edition komt hoogstwaarschijnlijk uit Duitsland, waar dealers 122 exemplaren mochten verdelen. Daar kostten ze 53.350 euro. Je herkent de Final Editions aan de spoilerlip, achtervleugel, gouden velgen, alcantara details in het interieur, rood leren accenten en aluminium pedalen.
Vooral koop je hem vanwege de ‘Final Edition’-badges en de bijhorende opscheprechten. En het sentiment: een ode aan de laatste in zijn soort. Want een geblazen boxermotor met 300 pk en de uitstoot van een koolfabriek, die ga je hierna niet meer vinden. In ieder geval niet in Nederland.
De laatste kans
Deze blauwe verschijning is een van de laatste kansen die je hebt om een Subaru WRX STi nieuw te kopen. En als je dan toch BMW M2-geld (99.995 euro) over de balk gaat gooien, koop dan een begeerlijke en gelimiteerde uitzwaaiversie. Of haal jij voor minder centen een Audi RS 3? De Subaru kun je ophalen op de Koarteloane 70 in Fryslân.
Meer van TopGear


Je kunt in de nieuwe Subaru WRX een cd-speler laten monteren, maar de prijs hangt van iets vreemds af

Travis Pastrana gaat rallyrijden voor Subaru in deze WRX-rallyauto

Subaru WRX STi met Ferrari V8 klinkt hemels

Tweedehands JDM-auto? Met deze drie maak je Han trots

Travis Pastrana’s Gymkhana-Subaru is bestickerd

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Legendarische rallyauto voor de straat (die ooit heel goedkoop was in Nederland) keert terug

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
