Subaru Nederland bestempelde de WRX STi zelf al als hopeloos geval en schrapte de blauwe sedan uit de prijslijst. Ongelijk kunnen we ze niet geven: niet veel mensen zullen meer dan een ton betalen voor een onzuinige Japanse sedan. Zelfs als ie 300 pk heeft. Maar ontkennen dat we het bijzonder jammer vinden, lukt ons niet.

Het stemt ons dan ook hoopvol dat minimaal één dappere dealer de verwachting koestert een Subaru WRX STi Final Edition te kunnen verkopen in Nederland. Het vertrouwen in de Nederlandse autoliefhebber is toch nog niet helemaal verloren. Voor een flinke 108.690 euro, dat wel. Bedankt de Belastingdienst maar.

De Final Edition is de ultieme Subaru WRX STi die je met het stuur aan de linkerkant kunt kopen. Aan het vermogen veranderde niets: met 300 pk en 407 Nm uit een 2,5-liter viercilinder boxermotor roffelt de Subaru in 5,2 seconden naar de 100 km/u. Op de specificatielijst staan een top van 255 km/u, vierwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak .

De linksgestuurde Subaru WRX STi Final Edition komt hoogstwaarschijnlijk uit Duitsland, waar dealers 122 exemplaren mochten verdelen. Daar kostten ze 53.350 euro. Je herkent de Final Editions aan de spoilerlip, achtervleugel, gouden velgen, alcantara details in het interieur, rood leren accenten en aluminium pedalen.

Vooral koop je hem vanwege de ‘Final Edition’-badges en de bijhorende opscheprechten. En het sentiment: een ode aan de laatste in zijn soort. Want een geblazen boxermotor met 300 pk en de uitstoot van een koolfabriek, die ga je hierna niet meer vinden. In ieder geval niet in Nederland.

De laatste kans

Deze blauwe verschijning is een van de laatste kansen die je hebt om een Subaru WRX STi nieuw te kopen. En als je dan toch BMW M2-geld (99.995 euro) over de balk gaat gooien, koop dan een begeerlijke en gelimiteerde uitzwaaiversie. Of haal jij voor minder centen een Audi RS 3? De Subaru kun je ophalen op de Koarteloane 70 in Fryslân.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)