Supercar Society doet circuitdag op Assen

Hoe een autospotter ruim 10+ miljoen aan auto's bij elkaar bracht

Foto('s): Lennard Laar
Foto('s): Lennard Laar
Foto('s): Lennard Laar
Foto('s): Lennard Laar
Foto('s): Lennard Laar
Foto('s): Lennard Laar
Foto('s): Lennard Laar

De navigatie geeft nog een half uur rijden aan, maar de eerste carspotters staan al trouw met hun fietsje en hun zeker-meer-dan-vijf-jaar-zakgeld-camera langs de snelwegen. Op Instagram en Facebook leerden ze dat er vandaag een circuitdag is van Supercar Society en zij willen de 30 tot 40 uitgenodigde auto’s vastleggen.

Het is niet per toeval dat de jonge autofans op de hoogte zijn gebracht. De organisatie weet heel goed hoe het autospotterswereldje werkt. Een van de organisatoren komt er zelf vandaan; niet al te lang geleden zelfs. Mede-organisator Roy Drosten is namelijk pas negentien jaar oud en organiseert nu al – samen met twee anderen – een circuitdag op Assen, waarbij de opkomst in waarde oploopt tot 10 miljoen euro (plus een heel prijzige oude Bugatti) en auto’s als een McLaren Senna of een Ferrari F40 geen ongewone gasten zijn.

Maar hoe krijgt iemand die de wettelijke drinkleeftijd in Amerika nog niet bereikte het voor elkaar om zoiets te organiseren? Je wordt niet plots wakker met allemaal miljonairsvriendjes of de sleutel van het TT Circuit Assen. Roy, Arian en Tomas zijn eigenlijk doodnormale gasten, maar wel met een enorme passie voor auto’s. Roy stond bijvoorbeeld net als de liefhebbers aan het begin van dit verhaal met een net iets te grote camera langs de snelweg en bij evenementen om auto’s te spotten.

Begonnen als autospotter

Van autospotter maakte hij de opstap naar autofotograaf in 2016, toen hij een klus kreeg om een auto op de foto zetten. Foto voor foto bouwde hij een netwerk op van mensen met exclusieve auto’s. Op een gegeven moment gaf iemand hem de tip om daar iets mee te doen.

Arian, Tomas en Roy van Supercar SocietyFoto('s): Lennard Laar
Arian, Tomas en Roy van Supercar Society

Het eerste evenement in 2018 was een toerrit voor auto’s aan de prijzige kant van het spectrum, al heette de organisatie toen nog geen Supercar Society. Dit idee sloeg aan en steeds meer autoliefhebbers haakten aan, totdat ze vorig jaar genoeg deelnemers hadden om TT Circuit Assen af te huren. In de tussentijd haakten Tomas en Arian (die al meer ervaring hadden met dit soort evenementen) aan bij de organisatie, om een professionaliseringsslag te maken – toen werd ook de naam Supercar Society geboren.

Aan het begin van 2020 stond de tweede circuitdag van Supercar Society gepland. Door redenen die je inmiddels wel kunt raden, ging die niet door. Na een paar maanden uitstel vond in juli eindelijk de beloofde trackday plaats. De opkomst zou uit zo’n 30 auto’s bestaan en TopGear kreeg de vraag of we ook even wilden komen buurten.

Op een druilerige dag komen we bij de poorten van Assen aangereden, waar een strenge wachter staat. Alleen als je naam op de lijst staat, mag je naar binnen. Autospotters en andere pottenkijkers zijn niet toegestaan. Eenmaal op de paddock worden we begroet door de eerste Lamborghini Aventador SVJ’s (jazeker, meervoud) en Porsche GT3’s.

30 supercars

Langzaam druppelen de supercars binnen en gaan de eigenaren aan hun eerste bak koffie voordat de briefing begint. Rond 11 uur komt een Audi A6 van de politie het terrein van het circuit op gereden. ‘Dat is de pacecar’, grapt Roy. Eigenlijk kwamen ze gewoon even buurten, maar ze besloten daarna sportief een rondje mee te rijden als pacecar.

We staan er wel van te kijken. Het lukte ons op die leeftijd nauwelijks om een succesvol verjaardagsfeestje te organiseren. Alles is goed verzorgd, van de cappuccino tot instructeurs voor begeleide rondjes aan toe. Het circuit werkt op basis van ‘open pit’, wat betekent dat iedereen het circuit op kan gaan wanneer hij of zij dat wil. Dat kan prima, want door het evenement bewust klein te houden, is daar alle ruimte voor.

Niet iedereen mag zomaar aanhaken bij Supercar Society. Sowieso moet je – zoals de naam doet vermoeden – in het bezit zijn van een supercar (of in ieder geval iets bijzonders), een passie voor auto’s hebben en daarnaast moet je lekker in de groep passen. Loop je herrie te schoppen, dan hoef je de volgende keer geen uitnodiging te verwachten. De dag kost 650 euro per persoon.

En de autospotters? Die moeten buiten de poorten van het circuit wachten tot de circuitdag voorbij is. Rond een uurtje of vijf kunnen hun camera’s smullen van een supercarbanket waar hun Insta-tijdlijnen nog dagen verzadigd van zullen zijn. Wie weet zit de organisator voor de volgende supercar-circuitdag er ook wel tussen.

Foto’s: Speed Generation / Supercar Society

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws