
Er zijn van die dingen waarbij je niet elke dag stil staat. De hoeveelheid suiker die in McDonald’s ‘brood’ zit verwerkt, de onderliggende teksten voor Afternoon’s Delight of het feit dat Samuel L. Jackson in elke Hollywoodfilm aanwezig is. In dat rijtje past ook Suzuki. Het Japanse merk is al jarenlang actief op onze markt, maar we stonden er helemaal niet bij stil dat ze totaal geen elektrische auto’s hebben. Geen eentje. Tot nu dan, want dit is de Suzuki e-Vitara.
Dat is groots nieuws voor het merk. Over groot gesproken, de nieuwe Suzuki e-Vitara is 4,275 meter lang en heeft een wielbasis van 2,70 meter. Daarmee is de e-Vitara 10 centimeter langer dan de reguliere versie. Daaruit kunnen wij opmaken dat het niet simpelweg de huidige Vitara is maar dan met elektromotor. Nee: dit is een compleet nieuwe auto.
Uitvoeringen Suzuki e-Vitara
Er zijn drie versies waaruit je kunt kiezen. De meest eenvoudige versie heeft een motor op de vooras met 144 pk en 189 Nm. De accu is 49 kWh, waarmee je 400 kilometer ver kunt komen. Een stapje hoger staat een versie met voorwielaandrijving (en 174 pk), maar die heeft dan wel een 61 kWh-accupakket. Het topmodel is de ‘AllGrip’, Suzuki’s benaming voor vierwielaandrijving. Deze variant heeft 184 pk en ook het 61 kWh-accupakket.
De Suzuki e-Vitara staat op de zogenaamde HEARTECT-e-bodemsectie. Waarom ze dat met hoofdletters spellen, weten we ook niet. Volgens Suzuki moet het platform zorgen voor een ruime auto met een laag gewicht. Dat gewicht is wel een dingetje, want de voorwielaandrijver weegt 1.702 kilo en de AllGrip let 1.899 kilo in de schaal. Nu zijn de concurrenten niet heel erg veel lichter: elektrische crossovers zijn nu eenmaal zwaar.

Komt de Suzuki e-Vitara ook naar Nederland?
We verwachten de Suzuki e-Vitara halverwege 2025 op onze markt. De auto heeft wel degelijk een kans van slagen, zeker als ze de prijzen interessant (laag) houden. Diverse Japanse elektrische auto’s hebben het niet gered op onze markt omdat de prijzen te hoog zijn. Maar een relatief compacte elektrische crossover moet op onze markt goed te slijten zijn, schatten wij zo in.
De Suzuki e-Vitara komt namelijk wel meteen in een heel belangrijk gedeelte van de markt terecht. Denk aan de Skoda Elroq en Kia EV3. Voor de badgesnobs onder ons, er komt ook een Toyota-versie van. Deze wordt dan onder de bZ4X gepositioneerd. Die samenwerking is niet vreemd, want de Suzuki Swace en Across zijn eigenlijk respectievelijk een Toyota Corolla en Toyota RAV4.
2 reacties op “Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Suzuki Vitara 1.4 S BoosterJet

Suzuki Vitara 1.6 AllGrip

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

De tien zuinigste tweedehandsauto’s op benzine die je nu (voor weinig) kunt kopen

Standaard een extra set winterbanden: waarom hebben auto’s dat niet?

Valt met de nieuwe Suzuki Swift nog ouderwetse lol te beleven? (review)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

Ai….nemen ze toch nog een verkeerde afslag. Die ontwikkelingskosten verdienen ze niet meer terug.
Nu nog een e-Jimny! 😍