
Er zijn van die dingen waarbij je niet elke dag stil staat. De hoeveelheid suiker die in McDonald’s ‘brood’ zit verwerkt, de onderliggende teksten voor Afternoon’s Delight of het feit dat Samuel L. Jackson in elke Hollywoodfilm aanwezig is. In dat rijtje past ook Suzuki. Het Japanse merk is al jarenlang actief op onze markt, maar we stonden er helemaal niet bij stil dat ze totaal geen elektrische auto’s hebben. Geen eentje. Tot nu dan, want dit is de Suzuki e-Vitara.
Dat is groots nieuws voor het merk. Over groot gesproken, de nieuwe Suzuki e-Vitara is 4,275 meter lang en heeft een wielbasis van 2,70 meter. Daarmee is de e-Vitara 10 centimeter langer dan de reguliere versie. Daaruit kunnen wij opmaken dat het niet simpelweg de huidige Vitara is maar dan met elektromotor. Nee: dit is een compleet nieuwe auto.
Uitvoeringen Suzuki e-Vitara
Er zijn drie versies waaruit je kunt kiezen. De meest eenvoudige versie heeft een motor op de vooras met 144 pk en 189 Nm. De accu is 49 kWh, waarmee je 400 kilometer ver kunt komen. Een stapje hoger staat een versie met voorwielaandrijving (en 174 pk), maar die heeft dan wel een 61 kWh-accupakket. Het topmodel is de ‘AllGrip’, Suzuki’s benaming voor vierwielaandrijving. Deze variant heeft 184 pk en ook het 61 kWh-accupakket.
De Suzuki e-Vitara staat op de zogenaamde HEARTECT-e-bodemsectie. Waarom ze dat met hoofdletters spellen, weten we ook niet. Volgens Suzuki moet het platform zorgen voor een ruime auto met een laag gewicht. Dat gewicht is wel een dingetje, want de voorwielaandrijver weegt 1.702 kilo en de AllGrip let 1.899 kilo in de schaal. Nu zijn de concurrenten niet heel erg veel lichter: elektrische crossovers zijn nu eenmaal zwaar.

Komt de Suzuki e-Vitara ook naar Nederland?
We verwachten de Suzuki e-Vitara halverwege 2025 op onze markt. De auto heeft wel degelijk een kans van slagen, zeker als ze de prijzen interessant (laag) houden. Diverse Japanse elektrische auto’s hebben het niet gered op onze markt omdat de prijzen te hoog zijn. Maar een relatief compacte elektrische crossover moet op onze markt goed te slijten zijn, schatten wij zo in.
De Suzuki e-Vitara komt namelijk wel meteen in een heel belangrijk gedeelte van de markt terecht. Denk aan de Skoda Elroq en Kia EV3. Voor de badgesnobs onder ons, er komt ook een Toyota-versie van. Deze wordt dan onder de bZ4X gepositioneerd. Die samenwerking is niet vreemd, want de Suzuki Swace en Across zijn eigenlijk respectievelijk een Toyota Corolla en Toyota RAV4.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Suzuki Vitara 1.4 S BoosterJet

Suzuki Vitara 1.6 AllGrip

De tien zuinigste tweedehandsauto’s op benzine die je nu (voor weinig) kunt kopen

Standaard een extra set winterbanden: waarom hebben auto’s dat niet?

Valt met de nieuwe Suzuki Swift nog ouderwetse lol te beleven? (review)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Suzuki Jimny by Twisted review: kleine 4×4 wordt stoerder met turbo

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Ai….nemen ze toch nog een verkeerde afslag. Die ontwikkelingskosten verdienen ze niet meer terug.
Nu nog een e-Jimny! 😍