
Er zijn van die dingen waarbij je niet elke dag stil staat. De hoeveelheid suiker die in McDonald’s ‘brood’ zit verwerkt, de onderliggende teksten voor Afternoon’s Delight of het feit dat Samuel L. Jackson in elke Hollywoodfilm aanwezig is. In dat rijtje past ook Suzuki. Het Japanse merk is al jarenlang actief op onze markt, maar we stonden er helemaal niet bij stil dat ze totaal geen elektrische auto’s hebben. Geen eentje. Tot nu dan, want dit is de Suzuki e-Vitara.
Dat is groots nieuws voor het merk. Over groot gesproken, de nieuwe Suzuki e-Vitara is 4,275 meter lang en heeft een wielbasis van 2,70 meter. Daarmee is de e-Vitara 10 centimeter langer dan de reguliere versie. Daaruit kunnen wij opmaken dat het niet simpelweg de huidige Vitara is maar dan met elektromotor. Nee: dit is een compleet nieuwe auto.
Uitvoeringen Suzuki e-Vitara
Er zijn drie versies waaruit je kunt kiezen. De meest eenvoudige versie heeft een motor op de vooras met 144 pk en 189 Nm. De accu is 49 kWh, waarmee je 400 kilometer ver kunt komen. Een stapje hoger staat een versie met voorwielaandrijving (en 174 pk), maar die heeft dan wel een 61 kWh-accupakket. Het topmodel is de ‘AllGrip’, Suzuki’s benaming voor vierwielaandrijving. Deze variant heeft 184 pk en ook het 61 kWh-accupakket.
De Suzuki e-Vitara staat op de zogenaamde HEARTECT-e-bodemsectie. Waarom ze dat met hoofdletters spellen, weten we ook niet. Volgens Suzuki moet het platform zorgen voor een ruime auto met een laag gewicht. Dat gewicht is wel een dingetje, want de voorwielaandrijver weegt 1.702 kilo en de AllGrip let 1.899 kilo in de schaal. Nu zijn de concurrenten niet heel erg veel lichter: elektrische crossovers zijn nu eenmaal zwaar.

Komt de Suzuki e-Vitara ook naar Nederland?
We verwachten de Suzuki e-Vitara halverwege 2025 op onze markt. De auto heeft wel degelijk een kans van slagen, zeker als ze de prijzen interessant (laag) houden. Diverse Japanse elektrische auto’s hebben het niet gered op onze markt omdat de prijzen te hoog zijn. Maar een relatief compacte elektrische crossover moet op onze markt goed te slijten zijn, schatten wij zo in.
De Suzuki e-Vitara komt namelijk wel meteen in een heel belangrijk gedeelte van de markt terecht. Denk aan de Skoda Elroq en Kia EV3. Voor de badgesnobs onder ons, er komt ook een Toyota-versie van. Deze wordt dan onder de bZ4X gepositioneerd. Die samenwerking is niet vreemd, want de Suzuki Swace en Across zijn eigenlijk respectievelijk een Toyota Corolla en Toyota RAV4.
2 reacties op “Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Suzuki Vitara 1.4 S BoosterJet

Suzuki Vitara 1.6 AllGrip

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

De tien zuinigste tweedehandsauto’s op benzine die je nu (voor weinig) kunt kopen

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Ai….nemen ze toch nog een verkeerde afslag. Die ontwikkelingskosten verdienen ze niet meer terug.
Nu nog een e-Jimny! 😍