
Er zijn van die dingen waarbij je niet elke dag stil staat. De hoeveelheid suiker die in McDonald’s ‘brood’ zit verwerkt, de onderliggende teksten voor Afternoon’s Delight of het feit dat Samuel L. Jackson in elke Hollywoodfilm aanwezig is. In dat rijtje past ook Suzuki. Het Japanse merk is al jarenlang actief op onze markt, maar we stonden er helemaal niet bij stil dat ze totaal geen elektrische auto’s hebben. Geen eentje. Tot nu dan, want dit is de Suzuki e-Vitara.
Dat is groots nieuws voor het merk. Over groot gesproken, de nieuwe Suzuki e-Vitara is 4,275 meter lang en heeft een wielbasis van 2,70 meter. Daarmee is de e-Vitara 10 centimeter langer dan de reguliere versie. Daaruit kunnen wij opmaken dat het niet simpelweg de huidige Vitara is maar dan met elektromotor. Nee: dit is een compleet nieuwe auto.
Uitvoeringen Suzuki e-Vitara
Er zijn drie versies waaruit je kunt kiezen. De meest eenvoudige versie heeft een motor op de vooras met 144 pk en 189 Nm. De accu is 49 kWh, waarmee je 400 kilometer ver kunt komen. Een stapje hoger staat een versie met voorwielaandrijving (en 174 pk), maar die heeft dan wel een 61 kWh-accupakket. Het topmodel is de ‘AllGrip’, Suzuki’s benaming voor vierwielaandrijving. Deze variant heeft 184 pk en ook het 61 kWh-accupakket.
De Suzuki e-Vitara staat op de zogenaamde HEARTECT-e-bodemsectie. Waarom ze dat met hoofdletters spellen, weten we ook niet. Volgens Suzuki moet het platform zorgen voor een ruime auto met een laag gewicht. Dat gewicht is wel een dingetje, want de voorwielaandrijver weegt 1.702 kilo en de AllGrip let 1.899 kilo in de schaal. Nu zijn de concurrenten niet heel erg veel lichter: elektrische crossovers zijn nu eenmaal zwaar.

Komt de Suzuki e-Vitara ook naar Nederland?
We verwachten de Suzuki e-Vitara halverwege 2025 op onze markt. De auto heeft wel degelijk een kans van slagen, zeker als ze de prijzen interessant (laag) houden. Diverse Japanse elektrische auto’s hebben het niet gered op onze markt omdat de prijzen te hoog zijn. Maar een relatief compacte elektrische crossover moet op onze markt goed te slijten zijn, schatten wij zo in.
De Suzuki e-Vitara komt namelijk wel meteen in een heel belangrijk gedeelte van de markt terecht. Denk aan de Skoda Elroq en Kia EV3. Voor de badgesnobs onder ons, er komt ook een Toyota-versie van. Deze wordt dan onder de bZ4X gepositioneerd. Die samenwerking is niet vreemd, want de Suzuki Swace en Across zijn eigenlijk respectievelijk een Toyota Corolla en Toyota RAV4.
2 reacties op “Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Suzuki Vitara 1.4 S BoosterJet

Suzuki Vitara 1.6 AllGrip

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

De tien zuinigste tweedehandsauto’s op benzine die je nu (voor weinig) kunt kopen

Standaard een extra set winterbanden: waarom hebben auto’s dat niet?

Valt met de nieuwe Suzuki Swift nog ouderwetse lol te beleven? (review)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ai….nemen ze toch nog een verkeerde afslag. Die ontwikkelingskosten verdienen ze niet meer terug.
Nu nog een e-Jimny! 😍