
Er zijn van die dingen waarbij je niet elke dag stil staat. De hoeveelheid suiker die in McDonald’s ‘brood’ zit verwerkt, de onderliggende teksten voor Afternoon’s Delight of het feit dat Samuel L. Jackson in elke Hollywoodfilm aanwezig is. In dat rijtje past ook Suzuki. Het Japanse merk is al jarenlang actief op onze markt, maar we stonden er helemaal niet bij stil dat ze totaal geen elektrische auto’s hebben. Geen eentje. Tot nu dan, want dit is de Suzuki e-Vitara.
Dat is groots nieuws voor het merk. Over groot gesproken, de nieuwe Suzuki e-Vitara is 4,275 meter lang en heeft een wielbasis van 2,70 meter. Daarmee is de e-Vitara 10 centimeter langer dan de reguliere versie. Daaruit kunnen wij opmaken dat het niet simpelweg de huidige Vitara is maar dan met elektromotor. Nee: dit is een compleet nieuwe auto.
Uitvoeringen Suzuki e-Vitara
Er zijn drie versies waaruit je kunt kiezen. De meest eenvoudige versie heeft een motor op de vooras met 144 pk en 189 Nm. De accu is 49 kWh, waarmee je 400 kilometer ver kunt komen. Een stapje hoger staat een versie met voorwielaandrijving (en 174 pk), maar die heeft dan wel een 61 kWh-accupakket. Het topmodel is de ‘AllGrip’, Suzuki’s benaming voor vierwielaandrijving. Deze variant heeft 184 pk en ook het 61 kWh-accupakket.
De Suzuki e-Vitara staat op de zogenaamde HEARTECT-e-bodemsectie. Waarom ze dat met hoofdletters spellen, weten we ook niet. Volgens Suzuki moet het platform zorgen voor een ruime auto met een laag gewicht. Dat gewicht is wel een dingetje, want de voorwielaandrijver weegt 1.702 kilo en de AllGrip let 1.899 kilo in de schaal. Nu zijn de concurrenten niet heel erg veel lichter: elektrische crossovers zijn nu eenmaal zwaar.

Komt de Suzuki e-Vitara ook naar Nederland?
We verwachten de Suzuki e-Vitara halverwege 2025 op onze markt. De auto heeft wel degelijk een kans van slagen, zeker als ze de prijzen interessant (laag) houden. Diverse Japanse elektrische auto’s hebben het niet gered op onze markt omdat de prijzen te hoog zijn. Maar een relatief compacte elektrische crossover moet op onze markt goed te slijten zijn, schatten wij zo in.
De Suzuki e-Vitara komt namelijk wel meteen in een heel belangrijk gedeelte van de markt terecht. Denk aan de Skoda Elroq en Kia EV3. Voor de badgesnobs onder ons, er komt ook een Toyota-versie van. Deze wordt dan onder de bZ4X gepositioneerd. Die samenwerking is niet vreemd, want de Suzuki Swace en Across zijn eigenlijk respectievelijk een Toyota Corolla en Toyota RAV4.
2 reacties op “Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s”
Laat een antwoord achter aan Dave Reactie annuleren
Meer van TopGear


Suzuki Vitara 1.4 S BoosterJet

Suzuki Vitara 1.6 AllGrip

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

De tien zuinigste tweedehandsauto’s op benzine die je nu (voor weinig) kunt kopen

Standaard een extra set winterbanden: waarom hebben auto’s dat niet?

Valt met de nieuwe Suzuki Swift nog ouderwetse lol te beleven? (review)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Ai….nemen ze toch nog een verkeerde afslag. Die ontwikkelingskosten verdienen ze niet meer terug.
Nu nog een e-Jimny! 😍