Het einde van de Suzuki Jimny is in zicht. Het oude model kwam enkele jaren geleden op de markt (2019) dus lijkt het nogal snel dat Suzuki zijn activiteiten alweer staakt. De Jimny maakte gebruik van vrij ouderwetse techniek en voldoen derhalve niet meer aan de eisen die gesteld worden op de Europese markt. Voordat Suzuki het model van de markt haalt in Europa, is hier de Suzuki Jimny Mata.
Dat is waarschijnlijk de uitvoering die over 30 jaar opvallend veel waard op een veiling. De laatste der Mohikanen. Het is een speciaal uitloopmodel voor de Italiaanse markt. Dat is geen verrassing, in Nederland is het model al sinds 2022 niet meer leverbaar. De ‘Professional’ (op grijs kenteken, dus zonder achterbankje) is inmiddels er ook niet meer.
Standaard een set winterbanden op de Suzuki Jimny Mata
De De Mata is gebaseerd op die bedrijfswagenvariant. Het is een extra ruige uitvoering. Je kan hem herkennen aan de two-tone kleurstelling. De bumpers, spatborden, achterbumper, stijlen, het dak en de motorkap zijn matzwart uitgevoerd. Op een ‘C63 AMG uitgevoerde’ C180 Kompressor ziet matzwart er niet uit, maar een Jimny komt er mee weg. Een heel erg gaaf detail is de Suzuki-grille waar SUZUKI groot uitgeschreven staat.
Helaas staat de Suzuki Jimny Mata niet op stalen velgen, alhoewel de 15-inch lichtmetalen wielen met Dunlop AllTerrain-banden ook prima staan. Speciaal voor de Mata levert Suzuki er een setje winterwielen bij. Kijk, dat is nog eens attent. Waarom doen niet meer fabrikanten of importeurs dit? Een setje winterwielen is altijd handig. Zeker als je geregeld richting het alpengebied afreist.
Hoeveel stuks komen er van deze stoere variant?
Dat is precies waar we deze auto kunnen verwachten. De Suzuki Jimny Mata is een speciaal model van de Italiaanse Suzuki-importeur en alle 150 exemplaren die er gebouwd gaan worden, zijn allemaal voor de Italiaanse markt bedoeld. Met name in Noord-Italië is de Jimny net als Panda 4×4 de ideale klimgeit voor de bergachtige gebieden.
Lees ook: Dit is een geslaagde neppe Mercedes-AMG G 63
In technisch opzicht is het nog altijd dezelfde Jimny, dus een 1,5-liter grote viercilinder doet het werk. Deze levert 105 pk en 130 Nm en is in dit geval altijd gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Dit zal de laatste Jimny zijn met deze aandrijflijn. Er is een grondige facelift op komst waarbij de kleine terreinauto een (deels) elektrische aandrijflijn krijgt. Dat is natuurlijk goed nieuws, want wellicht dat die dan wel weer interessant is voor de Nederlandse markt. Alhoewel de winterbanden hier niet nodig zijn.
Reacties