Het gonst op het internet over een smeuïge terugroepactie bij Alfa Romeo. De cruisecontrol van de Stelvio en de Giulia zou weigeren uit te schakelen als de bestuurder het rempedaal aantikt en wereldwijd zouden 60.000 auto’s het probleem hebben. Klopt dit eigenlijk wel? Nou, deels. Het merk noemt het een ‘storm in een glas water’.
Er is inderdaad sprake van een terugroepactie vanwege een mogelijke softwarefout bij de Stelvio en Giulia, zo laat een woordvoerder van Alfa Romeo weten aan TopGear. ‘Er zijn geen gevallen bekend waar de cruisecontrol aan bleef staan’, zegt Alfa Romeo. ‘De terugroepactie is puur preventief’, aldus de woordvoerder.
Als niemand last heeft van de klacht, hoe komt het merk dan achter de fout? Alfa Romeo blijft – net als alle andere automerken – ook nadat een auto gelanceerd is testen uitvoeren op bestaande modellen. En zo kwam Alfa Romeo erachter dat de leverancier van de boordcomputer mogelijk een foutje gemaakt heeft. Voordat het fout gaat, lost Alfa het probleem op.
In Nederland krijgen zo’n 260 bestuurders bericht om langs te komen bij de dealer voor een software-update en daarmee zou het euvel verholpen zijn. Hoe vind je de provocerende afbeelding boven het bericht?
Reacties