Wat je ook van Tesla vindt, gul is het merk van Musk in ieder geval. De prijzen van de Model 3 en de Model Y zijn flink gezakt. Daarnaast mogen elektrische auto’s zonder Tesla-badge sinds een tijdje opladen bij de Supercharger. En daar blijft het niet bij. Als het aan Musk ligt, kunnen andere automerken straks ook gebruik maken van Tesla Autopilot.

Dat schrijft Musk op Twitter: ‘Tesla wil zo behulpzaam mogelijk zijn naar andere automerken. We hebben al onze patenten een paar jaar geleden vrijgegeven. Nu zorgen we ervoor dat andere bedrijven gebruik kunnen maken van ons Supercharger-netwerk. [We zijn] ook blij om Autopilot/FSD (Full Self Driving) of andere Tesla-technologie te licenseren.’

Komen er andere auto’s met Autopilot?

Belangrijk om te weten is dat de zelfrijdende systemen van Tesla alleen werken met camera’s. Een hoop andere merken vertrouwen liever op dingen als radars of ultrasone sensoren. We gokken dat het systeem bij andere grote fabrikanten geen gretig aftrek vindt. Maar je kunt je voorstellen dat kleinere fabrikanten die niet het geld in de ontwikkeling willen steken, graag tegen betaling het systeem overnemen.

Tesla’s met Full Self Driving kunnen rijden zonder dat de bestuurder het stuur beet heeft. Er zijn genoeg video’s te vinden op YouTube hoe goed en hoe slecht het zelfrijdende systeem werkt. Voor FSD moet je wel een abonnement afnemen. Afhankelijk of de bestuurder al Autopilot heeft of Enhanced Autopilot, kost het in Amerika 199 of 99 dollar per maand.

FSD moet hier eerst nog naar Tesla komen

De komende tijd kun je Tesla FSD nog niet gebruiken in Europa. De Nederlandse overheid weet nog niet zeker wanneer dat wel het geval zal zijn. Op de website van de overheid staat: ‘Dat is niet precies te voorspellen. Het is zelfs niet zeker dat er ooit volledig zelfrijdende auto’s in de winkel staan. Wel is duidelijk dat de ontwikkeling naar volledig zelfrijdende auto’s nog jaren zal duren.’

Reacties

  • Jan heeft op 7 juni 2023 geschreven:

    Levensgevaarlijk want vol fouten. YouTube staat er vol mee.

    • Maarten heeft op 11 juni 2023 geschreven:

      Is ook een Bèta…. de rijder is in controll.
      Het product heeft nu veel correcties van de mens nodig. De mens blijft in controle.

      Het is een HULP systeem. Geen vervanging voor een bestuurder.

      FSD is in ontwikkeling en wordt steeds beter. Tot het op een gegeven moment goed genoeg is geworden om een het systeem uit Bèta te halen.

      Dan nog; blijft de bestuurder in controll. De bestuurder heeft handen aan het stuur. De computer helpt.

      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 7 juni 2023 geschreven:

    Wat een paniek Wendy.
    Er zijn de laatste 3 jaar maar enkele mensen gedood door FSD, in deze gevallen zaten de overleden personen op motoren, als jouw kinderen geen motorrijders zijn zou ik me geen zorgen maken.

    Daarbij, in bovenstaande gevallen zat ook de mens te slapen. FSD is namelijk bedoeld als rijhulp. De mens heeft altijd nog zijn handen AAN het stuur en voet OP of bij de pedalen.

    De mens is in control, de auto rijdt.

    • Hendri heeft op 7 juni 2023 geschreven:

      Maar een paar doden. Dan maakt het niet uit. Een dam opblazen in Oekraine? Geen probleem ook maar een paar doden. Aardbevingschade in Groningen. Geen enkele dode, dus helemaal geen probleem. Waar maken we ons toch druk om???

      • Maarten heeft op 8 juni 2023 geschreven:

        Valt inderdaad reuze mee de aantallen, zeker als je beseft hoeveel miljoenen km’s fsd gereden heeft en daarbij hoogstwaarschijnlijk vele ongelukken heeft voorkomen, een machine heeft namelijk geen last van vermoeidheid, emoties, afleidingen etc etc.

        • @maarten heeft op 9 juni 2023 geschreven:

          Het aantal kilometers is in verhouding tot de hoeveelheid doden juist extreem laag ten opzichte van elke andere vorm van transport. Het aantal doden per reiskilometer met deze “automatische” Tesla’s is nog een veelvoud hoger dan motoren en scootmobielen. Er zijn zaken waar je over kan discussiëren, maar deze feiten zijn zo duidelijk -en schokkend- dat er echt geen enkele discussie mogelijk is.

          • Maarten heeft op 11 juni 2023 geschreven:

            waarom ga je leugens posten als je weet dat de waarheid bij Tesladeaths zo te achterhalen is?

            Oké nog een keer voor dit lichtpunt:

            Op tesladeaths staan alle ongelukken waar een tesla bij betrokken was, als slachtoffer of als veroorzaker.

            Je moet dus lezen om te begrijpen over welke getallen we het hebben. Als een Tesla wordt aangereden zonder schuld heeft dat NIETS te maken met Tesla.

            Maar we hebben het niet over Tesla’s hier, we hebben het over FSD… daar doe jij uitspraken over.

            Er zijn kolommen op tesladeaths waarin staat in WELKE gevallen FSD actief was. Ook hier geld weer, soms werd een tesla met FSD actief door iemand anders aangereden. Dat is dan niet FSD toe te rekenen.

            Er zijn welgeteld 2 ongelukken op tesladeaths te zien in 2023 waarin “geverifieerd” was dat FSD actief was…

            In de eerste werd FSD aangereden door een Pick-up. Hier had FSD geen schuld.

            In het andere geval wordt geclaimd dat FDS actief was en de veroorzaker. Maar als je klikt op de URL met een link naar berichtgeving over dat ongeluk zie je nergens dat er is vastgesteld dat FSD actief en de veroorzaker was.

            Dus zodoende mijn conclusie: 0 aangetoonde FSD doden over de hele floot van Tesla’s actief over de HELE wereld.

            Nu jij weer.

          • @maarten heeft op 11 juni 2023 geschreven:

            Maarten, waarom ga je leugens posten als je weet dat de waarheid bij Tesladeaths zo te achterhalen is? Ook in 2023 zijn er meerdere dodelijke slachtoffers. Het is bijna crimineel dat Tesla hier mee door blijft gaan.

          • Maarten heeft op 11 juni 2023 geschreven:

            Hoeveel dodelijke slachtoffers zijn er gevallen in 2023?

            0

            Nul slachtoffers en miljoenen km’s gereden.

            Of wil je het huidige Bèta product, en straks het finale product afrekenen op de eerste versies van de Bèta? (Waarin de mens 100% verantwoordelijk was en blijft)

          Reageer
        • Wat een debiel heeft op 9 juni 2023 geschreven:

          Ach, een paar miljoen vergaste joden in WO2 maken ook niet uit, is maar een klein percentage van de totale wereldbevolking. Zeker als je beseft over hoe lang er al mensen op de aarde rondlopen etc etc. Ben je nu zo dom of ben je echt aan het trollen??

          • Maarten heeft op 11 juni 2023 geschreven:

            Waarom spreek je over holocaust als we het hebben over rijhulp systemen.

            Over debielen gesproken…..

            Ik zeg rijhulp omdat er ATLIJD een mens de handen aan het stuur heeft en 100% in control is.

            Denken jullie dat FSD de bestuurder in staat stelt de krant te lezen op de achterbank?

            Lijkt er wel op als ik de reacties hier lees

          Reageer
        Reageer
      • Cryptoking heeft op 7 juni 2023 geschreven:

        Voor die fanboys maakt het ook niet uit dat Musk die crypto ponzi-schemes schaamteloos promoot voor eigen gewin. Hoeveel miljarden hij daar al wel niet verdiend heeft terwijl die fanboys dit betaalt hebben…. Die gasten zijn echt ziende blind…

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • God Musk heeft op 6 juni 2023 geschreven:

    Wij helpen de wereld vooruit! Dat wij er alleen maar aan willen verdienen en dat het technisch gemankeerd is, maakt niet uit want dat zullen de volgelingen (=slaafse gelovigen) toch wel recht praten. Leve de Tesla troll army! Leve Tesla! Leve Elon!

    Reageer
  • Wendy heeft op 6 juni 2023 geschreven:

    Als FSD ooit toegestaan wordt in Nederland dan eis ik per direct een gebiedsverbod voor deze auto’s. Mijn kinderen zullen niet het zoveelste slachtoffer van een software fout worden.

    • Unsafe at any speed heeft op 6 juni 2023 geschreven:

      Mee eens Wendy. Tesla en zijn autopilot hebben al tot absurd veel doden geleid. Tesladeaths laat de schokkende aantallen zien.

      • Wel even reëel blijven heeft op 6 juni 2023 geschreven:

        Tesladeaths laat de de ongelukken zien waar tesla’s bij betrokken waren.

        Soms werden ze door anderen in de prak gereden en soms waren ze de veroorzaker.

        Soms, wanneer ze de veroorzaker waren, was autopilot actief, vaak niet.

        In die gevallen waarin autokilometers actief was, was het soms het geval dat de auto geen schuld had en in sommige gevallen was autopilot wel de veroorzaker.

        Wat ik je wil zeggen: de hele lange lijst op tesla deaths heeft niets te maken met FSD.
        Slechts een heel klein deel daarvan is toe te schrijven aan FSD.

        Tesladeaths heeft daar ook een kolom voor om aan te geven in welke gevallen FSD geverifieerd actief, de veroorzaker en schuldige was van een ongeluk.

        • Oliver Perström heeft op 7 juni 2023 geschreven:

          Allemaal excuses. In een Volvo XC90, sinds 2002 op de markt, is nog NOOIT iemand overleden. Ook niet door anderen. Hoe je het ook wil spinnen, Tesla scoort gewoon super slecht.

          • 3x reageren heeft op 12 juni 2023 geschreven:

            Maarten, get a life. Of beter: ga naar een psychiater.

          • Maarten heeft op 11 juni 2023 geschreven:

            Ik help je wel ;

            En nu is het uit met die sneue oneliner.

            https://youtu.be/zqMCdoR6T9w

          • Maarten heeft op 11 juni 2023 geschreven:

            Weinig verassend, geen reactie. Kon je geen link vinden om je verzinsels te staven. Zielig.

          • Maarten heeft op 8 juni 2023 geschreven:

            Heb je dat al eens eerder gevraagd en toen antwoorde je niet: waar staat dat er nooit iemand is overleden in een XC90?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)