
Zelfs als je een ontzagwekkende 1.020 pk hebt, moet je de Nürburgring benaderen met het respect dat de baan verdient. Al helemaal bij de beruchte bocht Schwedenkreuz. Het is een snelle bocht die je meedogenloos (door een hoogteverschil) van het asfalt werpt, als je niet uitkijkt. Daar komt deze Belgische bestuurder van een Tesla Model S Plaid ook achter.
Het is lastig om te zien welke lijn de bestuurder pakt, maar meestal gaat het mis bij Schwedenkreuz als je te snel de bocht in wilt gaan of halverwege twijfelt. Als je van het gas gaat of remt, dan komt de achterkant voorbij zetten. Met de snelheden waarop je op deze bocht afkomt, moet je van goeden huize komen om je auto weer uit de slip te trekken. Of veel geluk hebben.
Lees ook: Mercedes-AMG GT R rolt 7x bij Schwedenkreuz
Dit zijn trouwens precies de situaties waarin je geen yoke wilt hebben, maar een rond stuur. We moeten toegeven dat het erop lijkt dat de bestuurder snel genoeg kan tegensturen – er is op dat moment echter geen houden meer aan. Het is goed dat de rijder het stuur tijdens de slip op dezelfde positie houdt, want het lijkt erop dat dat precies zijn redding is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
17 reacties op “Belgische Tesla-rijder met 1.020 pk heeft extreem veel geluk op de Nürburgring”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


VIDEO: 18-jarige in Tesla met 1.020 pk zorgt voor 300.000 euro schade op krappe parkeerplaats

Zo vaak moet je de batterij vervangen als je 1,9 miljoen kilometer met je Tesla rijdt

Zo zag de spectaculaire bijna-crash in een Tesla met 1.020 pk er vanbinnen uit

Tesla-eigenaren hebben bijzondere klacht over een ‘worm’ in het stuur

Tesla Model S Plaid: Hoe rijdt de Tesla die sneller optrekt dan een Bugatti?

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

Restwaarde Tesla’s zakt harder dan welk ander automerk ook, maar hoe komt dat?

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

Wat is de veiligste auto van dit moment? En zijn er nu nog onveilige auto’s?

Achtervolging met gestolen pakketbus eindigt lullig voor mensen die op een pakketje zaten te wachten

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Is er met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan je auto vanaf nu afgepakt worden

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Die Maarten klaagt over anderen die het laatste woord willen hebben zonder inhoud, maar zelf reageert hij overal op behalve die 2200 kilo die Simon noemt. Vreemd want dat is juist de reden waarom een Model S niets op de Nordschleife te zoeken heeft…
Ik reageer daar (het gewicht) niet op omdat het niet te zwaar is.
Op de ring rijden alle soorten auto’s, het circuit is open voor alles wat kan rijden, ook busjes en ook motorfietsen en alles daar tussenin.
Maargoed, zeggen dat de Model S “daar niets te zoeken heeft” volgens jullie maatstaven wegens het gewicht betekend ook dat jullie vinden dat bijvoorbeeld de Lamborghini Urus, Cayenne, Taycan en de Audi Etron GT en de Taycan daar allemaal “niets te zoeken” hebben omdat ze zwaarder zijn dan de Model S?
Dat is een juiste constatering. Heel knap opgemerkt @ annoniem.
Was ook niet de Tesla aan het vergelijken met een F1 auto. Mijn punt was dat een yoke op het circuit prima werkt. Op straat iets minder door rotondes en parkeerplaatsen.
Sorry had het de eerste keer even volledig woord voor woord moeten uitschrijven om onjuiste conclusies en vragen te voorkomen.
Wat ben jij toch een vervelend mannetje met die arrogante toon altijd.
Weet je wat irritant is Fred?
Als je zegt dat de yoke prima werkt op het circuit. En dat dat blijkt uit het feit dat alle serieuze racewagens ook een yoke hebben. (Volledig rationeel en voor iedereen te begrijpen)
Dat dan iemand opmerkt dat de auto in kwestie niets te maken heeft met een racewagen…..
We hadden het over het practisch nut van een yoke (!) op het circuit en dan een reactie krijgen dat de auto niets te maken heeft met racewagens…
Tenenkrommend…. Dat is moedwillig over iets anders gaan praten om het laatste woord te hebben of gewoon een valide feit niet te hoeven erkennen.
En dat vind jij prima gedrag?
Meten met twee maten is dat..
Gaat het goed met je maarten? Je reageert zo agressief op alles. Alsof je je bij alles aangevallen voelt. Meestal is dat een teken van onderliggende problemen. Voel je vrij om je problemen te delen met iemand. Meestal lucht het op.
Speel je nou alweer doktertje op TG ‘annoniem’?
Ben nu wel even benieuwd wat je aggressief vind eigenlijk 🙂
Dan even op je vraag waarom ik reageer op reacties die ik krijg;
Zo werkt de wereld annoniem, als iemand specifiek reageert op jou, dan reageer je terug. Dat is gewoon goed fatsoen.
Misschien moet Maarten -zonder achternaam dus zelf ook anoniem- eerst een cursus Nederlands volgen voor hij anderen de les meent te moeten lezen. Dan kan hij hopelijk tenminste één woord goed uitschrijven. Hoogmoed en val Maarten. Daar kan je nog wel wat over leren.
Ach kijk, een reactie van annoniem die niets te maken heeft met het onderwerp maar wederom niets minder is dan kritiek op de persoon zelf. Ditmaal met de strekking dat ik niet in staat zou zijn een enkel woord goed te kunnen uitschrijven. Dank voor je zorgen maar kan je geruststellen, er is niets mis met mijn taalvaardigheden. Het is soms wat kort en bevat soms een tikfout. Who cares?
Verzin je de volgende keer iets beters als je me persoonlijk wil aanvallen?
Of beter nog, reageer gewoon niet als je niets ontopic te melden hebt?
Het gaat fout als mensen denken dat ze kunnen racen met een auto van 2200kg en een misvormd stuur.
Juist op het circuit is de yoke prima, weinig rotondes en parkeerplaatsen.
Waren die er wel op het circuit dan hadden F1 auto’s vast en zeker ook een rond stuur.
Deze Tesla heeft zo ongeveer net zoveel gemeen met een F1 auto als een Big Mac met een diner bij Parkheuvel.
In België veel van die momenten vandaar
De yoke was geen enkel probleem en ik had de nodige controle over het stuur zelf. Op het laatste ook nog tegengedraaid om van de barrière weg te gaan. Een flinke dosis geluk: ja. Maar zeggen dat de yoke hier een probleem was is compleet fout and op niets gebaseerd
Hallo, ik ben er ook eens uitgevlogen daar aan net geen 200km/h het is gewoon de gewichtsverdeling, snelheid en de hoek waarmee je de bocht neemt die bepaalt of je gaat slippen of niet. Gewicht en vermogen spelen geen rol, van mij was het met een 318ci toen 😂.
Mooi gesaved ook. Van mijn slipper bestaan ook beelden maar die heb ik voor mij alleen
FANTASTISCH
Ik rij ook al bijna een jaar met de yoke, als je er een tijdje mee hebt gereden went deze zelfs als een rond stuur, op sommige momenten is deze zelfs beter opdat snel indraaien beter gaat omdat je hand bovenop het stuur uiteinde ligt.
Fijn als je moet doseren om de wielen recht vooruit te zetten bij uitbreken.
Aanvoelen van de auto en daarop anticiperen gaat in de Plaid beter dan in mijn P90D.
In het begin heb ik het stuur wel eens vervloekt, nu echter zie in er meer voordelen in dan nadelen.
Echter op het circuit met lift in dit type bocht verlies je dat gevoel, rond of Yoke had niets uitgemaakt.
Ik had waarschijnlijk hetzelfde probleem gehad, telkens iets harder totdat de te hoge snelheid en de extra lift dan fataal wordt.
Verder kan men in de plaid meer vermogen van achter naar voren zetten (Tokyo mode) en dan zijn de grenzen beter beheersbaar, werd Tokyo mode hier gebruikt?