Liefhebbers van de duivelssap verwijzen nog altijd graag naar een (inmiddels ontkracht) onderzoek waaruit blijkt diesels de lucht zelfs schoner maken. Zullen deze mensen dit artikel aangrijpen om Tesla af te fikken, of juichen ze dit dan juist toe? We gaan het zien, want het blijkt dat de grootste Tesla Supercharger-locatie (deels) op dieselgeneratoren draait.

De Supercharger-locatie Harris Ranch ligt tussen Los Angeles en San Francisco in. Niet alleen is het een van de eerste Supercharger-locaties ter wereld, het is ook nog eens de grootste ter wereld. En daar zit het probleem: het stroomnetwerk kan blijkbaar niet genoeg energie leveren om alle 98 Superchargers van stroom te voorzien.

Website SFGate meldt dat de grootste Supercharger wereld een ‘vies klein geheimpje’ heeft. Als je een stukje verderop kijkt, voorbij een tankstation, staat daar een kleine energiecentrale die op diesel loopt. De eerste berichten van deze dieselgeneratoren stammen al uit 2015. Het is niet duidelijk hoeveel Superchargers van stroom voorzien worden door diesel.

Kunnen we het nuanceren?

We gaan het niet goed praten, want er zijn ongetwijfeld betere manieren dan een dieselgenerator. Maar als je een dekkend laadnetwerk wilt hebben, dan kom je weleens op plekken waar het elektriciteitsnet niet toereikend is. Als je dan voor het algemene belang (al zullen een hoop mensen het hier niet mee eens zijn) een dieselgenerator inzet, is dat nog te vergeven.

Een eerdere belofte van Elon Musk maakt het hele dieselverhaal wel ietsjes pijnlijker. In 2017 zei de grote baas van Tesla op Twitter (zoals dat toen nog heette) dat alle Superchargers losgekoppeld zouden worden van het net en puur op zonne-energie zouden draaien. Dat is bij Harris Ranch in ieder geval nog niet het geval.

De Tesla-trein in Berlijn rijdt ook op diesel

Het merk meldde deze week trots op Y (of was het nou X?) een video van de trein die van en naar de Tesla-fabriek in Berlijn rijdt. De trein (die alleen naar de fabriek gaat) zou zestig keer per dag rijden en 1.500 mensen vervoeren. In de reacties wijzen mensen al snel uit dat het frappant is dat de trein (een Bombardier Talent) een dieselgenerator aan boord heeft om energie op te wekken. Overigens is de trein niet van Tesla zelf, maar van het bedrijf Die Niederbarnimer Eisenbahn.

Reacties

  • John heeft op 8 september 2023 geschreven:

    Dit is gebaseerd op een mail van een niet nader geverifieerde vage journalist en meteen als nieuws geplaatst.
    Beetje jammer.
    In hoeverre is die generator aangesloten op het laadnetwerk en wie zegt dat die niet voor Shell bedoeld is?
    Wat is de aansluitwaarde en wat is de balancing?
    Klickbeet op basis van eenzijdige informatie. Jammer.

    Reageer
  • Peter heeft op 8 september 2023 geschreven:

    Dit is gewoon een probleem en dat nu Tesla en de eeuwige leugens van Musk erbij gehaald worden doet er niet zo toe want dit geldt voor alle elektrische voertuigen. Zolang je geen stabiele opwekking of voldoende opslag van groene elektriciteit hebt dan heb je altijd dit soort acties nodig. Als heel Nederland elektrisch zou rijden dan kan ons elektriciteitsnet dat helemaal niet aan en dan is ons net nog een van de beste en zo niet het allerbeste van de wereld.

    Reageer
  • Maarten heeft op 7 september 2023 geschreven:

    Tsja, zo zie je maar. Een EV rijden in het ene land heeft een hele andere impact dan een EV rijden in een ander land.

    Zo is de stroom in Polen voornamelijk opgewekt uit steenkool, en rijden de EV’s daar dus op steenkool.

    In Noorwegen wordt de stroom voornamelijk opgewekt uit waterkracht en is renewable en schoon. EV’s die daar rijden zijn echt schoon in gebruik.

    Nederland zit er ergens tussen. Gelukkig wordt de energiemix elk jaar schoner en daarmee onze EV’s ook. 🙂

    • Bjf heeft op 7 september 2023 geschreven:

      Al is het op steenkool. 1 grote generator is nog steeds een stuk milieuvriendelijker dan 1000den kleine motortjes in auto’s die brandstof omzetten in warme lucht en een beetje gebruiken om vooruit te komen.

      • Maarten heeft op 8 september 2023 geschreven:

        Dat is absoluut waar vanaf dag 1.

        Maar een EV produceren gaat gepaard met meer CO2 uitstoot zo lang we niet op grote schaal accu’s recyclen. Dus een EV in Polen zal pas reëel gezien na jaren echt schoner zijn dan een ICE. In Noorwegen is dan al het geval na 6/8 maanden.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear