
Tesla heet EV’s van zo’n beetje alle merken welkom om op te laden bij een snellaadstation. Maar blijf niet te lang staan, want dan komt er een extra tarief. En kom niet op piekmomenten, want dan kan de laadbeurt bij Tesla duurder worden. Het automerk denkt over meer manieren na om de doorstroom te verbeteren (en wat extra geld te vragen). Van 80 tot 100 procent laden zou meer gaan kosten.
Tesla-hacker Green vertelt op X over een aanstaande software-update. Hierbij zouden er ‘congestion fees’ of spitstarieven worden toegevoegd. Wanneer het extra tarief komt en wat het gaat kosten, is niet bekend. Het Amerikaanse automerk kan nu al het laadlimiet op 80 procent instellen. Je kunt dit zelf aanpassen in de Tesla-app of op het touchscreen van de auto wanneer je je Tesla aan de lader hangt.
Waarom wil Tesla een extra tarief voor de laatste 20 procent laden?
De laatste 20 procent laden gaat altijd langzamer. Volgens Tesla zijn Superchargers er om snel op te laden en niet om langer gebruik te worden dan nodig. Ze willen dus niet dat mensen de paal blijven bezetten voor de laatste 20 procent. Het tarief moet mensen afschrikken en de doorstroom verbeteren.
Voorlopig betaal je alleen extra als je blijft staan nadat je batterij vol is en bij sommige stations in de piekuren. In Nederland en België betaal je 0,50 euro voor een minuut dat je blijft staan. Als de hele Tesla-parkeerplaats vol staat, rekent het bedrijf het dubbele per minuut voor het bezet houden. Ben je na vijf minuten weer terug? Dan hoef je het extra tarief niet te betalen bij de Tesla Supercharger.
Bron: CarExpert
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
15 reacties op “Waarom Tesla de laatste 20% van een laadbeurt duurder wil maken”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

Schrik niet als je ziet hoe goedkoop een Ford Mustang met 800+ pk is in de VS

Deze RC-auto heeft een piepkleine 28-cc V8 met een werkende supercharger

Tesla introduceert variabele laadtarieven om druk op elektriciteitsnet te verlagen

Tesla Supercharger: andere merken mogen straks ook
Tesla Model 3: gewoon betalen voor je stroom

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

Dit is ook logisch, laden van 80% tot 100% gaat met mijn auto met 55KW.
Terwijl laden van 0% 40% met 250KW gaat (dit is een model 3 2019.
Met andere woorden, gekke Henkie die die laatste 20% nog bij wil laden met die trage snelheid. Je houd alleen de laad stall bezet voor iemand die wel snel kan laden wegens lage SOC.
Beter (sneller) is op ie roadtrip te laden tot 80% (dit gaat echt loeisnel), te gaan en als nodig weer een korte laadsessie te doen, die vervolgens weer met 250KW gaat.
Dit is de waarheid. De rest van de reacties hier; nonsens van mensen die geen idee hebben hoe het is een EV te rijden.
Haha die gast hieronder heeft helemaal gelijk: die dichtgetikte fanboy trapt weer helemaal in de uitknijptrucjes van Musk!
@Carlo: het is nog erger. Financieel en mentaal gegijzeld door Elon Musk en hem nog verdedigen ook. Stockholm syndroom avant le lettre. Sommige mensen zijn voer voor psychologen.
Het bericht gaat over dat Tesla extra laat betalen voor het zogenaamd bezet houden van plaatsen. Hoezo heeft dat maken met jouw geraaskal en dat mensen niets zouden weten van de laadcycle? Wat een misplaatste arrogantie. Dat laatste is pas echt een waarheid.
Hoewel je verhaal voor het grootste deel klopt is het ook zo dat op langere roadtrips, zeg naar Zuid-Frankrijk de Tesla soms zelf aangeeft naar 90% of meer te laden om het volgende station te kunnen halen. Het zou mooi zijn als Tesla die gegevens afstemd op de prijs. Moet je meer om je doel te halen, dan is dat gewoon voor het normale tarief. Blijf je hangen omdat je het eigenlijk wel fijn vindt om 20min. te blijven staan om je BigMac op te eten (en dan onnodig naar 100% te laden) dan betalen.
Maar roepen; dit is de waarheid is wel lekker arrogant. Meer mensen dan je denkt rijden tegenwoordig electrisch en weten echt wel hoe dat werkt.
Hoewel je verhaal voor het grootste deel klopt is het ook zo dat op langere roadtrips, zeg naar Zuid-Frankrijk de Tesla soms zelf aangeeft naar 90% of meer te laden om het volgende station te kunnen halen.
He?
Nog nooit gezien dat mijn Tesla in het buitenland aangeeft tot hoger dan 90% te moeten laden om de volgende supercharger te halen, niet in west frankrijen en niet in het zuiden. Kijk je naar de kaart zie je dat ook :
https://i.imgur.com/8h8wvcs.png
Of reed je met een caravan oid?
“Het bericht gaat over dat Tesla extra laat betalen voor het zogenaamd bezet houden van plaatsen. Hoezo heeft dat maken met jouw geraaskal en dat mensen niets zouden weten van de laadcycle? Wat een misplaatste arrogantie. Dat laatste is pas echt een waarheid.”
Lees je de titel nog even een keer anoniempje?
“Waarom Tesla de laatste 20% van een laadbeurt duurder wil maken”
Ze willen de tarieven verhogen om onwetende slaafjes als jij verder uit te knijpen. Dat jij dat niet wil zien zegt alles over hoe blind je voor de werkelijkheid bent.
Niet alleen blind voor de werkelijkheid maar ook nog eens allergisch voor kritiek. Ik vraag me altijd af hoe dat soort mensen functioneren in de normale maatschappij, als ze niet de anonieme internetheld uit kunnen hangen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je met zo’n houding kan samenwerken met collega’s of vrienden kan hebben.
Ach Henkie.
Ik laad lekker thuis voor 17 cent per kW/h. Volle tank voor 12 euro.
Als ik dan een keer een supercharger pak, dan nog betaal je daar minder dan welke andere supercharger dan ook.
Dus wat bedoel je nou eigenlijk met uitknijpen?
Had je het over jezelf als je weet 80 euro aftikt bij het tankstation voor de oliestaten?
Echt bizar hoever jij van het padje bent. Hopeloos.
Wat ben jij een misselijkmakend arrogant ventje. Mensen die zo praten hebben of heeeeeeeeel veel te compenseren of ze zijn maximaal 14 jaar. Of beide. Wat is het bij jou? Je moet wel een heel treurig leven hebben als je je op internet zo stoer moet voordoen en iedereen de les wil lezen.
Het heeft wel iets zieligs: die Maarten haalt zijn hele identiteit uit het rijden van een Tesla. Gezien zijn manier van reageren is hij op z’n hoogst een junior accountmanager van een of andere groothandel die de allergoedkoopste versie van de Model 3 nog net in zijn leasebedrag kon krijgen. Stel je eens voor dat zijn leidinggevende er achter zou komen dat deze junior smurf vele uren verprutst met onbenullige maar ellenlange epistels op deze website in plaats van zijn werk te doen. Weg junior baantje, weg instap-Tesla, weg identiteit. Dan moet Maarten opeens terug naar een vierdehands Polo. Hoe moet hij dan nog verder leven?! Je zou medelijden krijgen met zo’n figuur, vooral omdat hij het zelf niet doorheeft.
Musk grijpt alles aan om zijn volgelingen uit te buiten. En die volgelingen? Die slikken het als zoete koek.
Ach, prijzen bij superchargers zijn de laatste van de hele industrie. Daarbij zijn er altijd genoeg en hoef je nooit te wachten, daarbij doen ze het altijd.
Ik zie alleen maar voordelen. Nu er ook mensen zonder Tesla kunnen laden, is het goed dat ze laadpaalklevers aanpakken. Want al is je netwerk nog zo goed, niet Tesla rijders krijgen geen berichtje op hun telefoon dat de auto (bijna) klaars is met laden, die zouden daardoor te lang kunnen wegblijven en de stall nodeloos bezet houden voor de rest.
Met het introduceren van een boete voor laadpaalkleven, kan je dat gedrag minimaliseren.
Gewoon de laad etiquette volgen, en dan is er niets aan de hand. Moeilijk voor te stellen als je zelf geen EV rijdt maar neem maar van mij aan;
Duizenden mensen in Nederland zouden willen dat er een dergelijk boete voor laadpaalklevers bij straatladers geïntroduceerd zou worden. Het is irritatie nummer 1 dat de laadpaal bezet blijft door een auto die allang klaar is met laden.
Duizenden, je moet niet overdrijven…