Een terechte vraag die critici stellen over onze elektrische toekomst is: ‘wat gebeurt er als iedereen tegelijk gaat laden?’. Want kan ons elektriciteitsnet dat wel aan? In een poging om alvast de druk op het netwerk te verlagen, introduceert Tesla variabele laadtarieven bij het Supercharger-netwerk. Na tienen kun je iets voordeliger laden.

De snelle oplaadpunten hebben in verschillende landen al een variabel tarief zoals in Frankrijk, Luxemburg en Duitsland. Onze collega’s van Autoweek melden dat de prijs in Duitsland tussen 22.00 en 06.00 uur bijna 20 cent per kWh lager ligt. Daarmee kun je toch weer een stukje inflatie wegstrepen, mocht je in de kleine uurtjes onderweg zijn.

Wat bespaar je wanneer je gebruik maakt van de variabele laadtarieven?

Binnenkort gaan ze de variabele laadtarieven dus ook in Nederland doorvoeren. Als je de verschillen doorrekent, zijn het geen schokkende bedragen die je terug verdient, maar ze zijn wel lekker meegenomen. Wanneer we hetzelfde prijsverschil krijgen als in Duitsland bespaar je op een volle lading van een Tesla Model 3 ruim 14 euro per oplaadbeurt.

De reden voor de variabele tarieven is volgens Tesla om de druk op het elektriciteitsnet te verlagen. Niet alle superopladers krijgen een meebewegend tarief in Nederland dus je zult in de gaten moeten houden of je er een te pakken hebt of niet. Daarnaast helpt de Tesla-navigatie je bij het zoeken naar een oplaadpunt waarbij in sommige gevallen ook de prijzen zijn aangegeven.

Reacties

  • Onzin heeft op 14 oktober 2022 geschreven:

    Trap eens niet in die Tesla propaganda. Er is geen nobele reden als “de druk op het elektriciteitsnet verlagen” die hier achter zit. Het is gewoon inspelen op de variabele kosten die ze zelf ook hebben. Marktwerking noem je dat.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)