Mooi voer voor een discussie. Doet Tesla hier een geniale zet door extra inkomsten te genereren bij andere automerken of geven ze hier hun grootste troef uit handen? Binnenkort mogen andere merken ook gaan laden bij de Tesla Superchargers, zo meldt Elon Musk op Twitter. Tot nu toe konden alleen Tesla’s opladen bij het laadnetwerk.

Het Supercharger-netwerk van Tesla telt inmiddels meer dan 2.500 locaties wereldwijd. Daarvan staan er ruim 1.100 in Amerika en tegen de 600 in Europa. Het merk is bezig met de Superchargers te upgraden naar een laadsnelheid van 300 kW. Later moet de boel verder opgekrikt worden naar 350 kW. Zo kunnen auto’s als de Model S Plaid en Cybertruck ook snel weer de weg op.

Tesla Supercharger: hoe laden andere merken?

Dat is nog even de vraag. We moeten het doen met één losse zin van Elon Musk: ‘We maken ons Supercharger-netwerk openbaar voor andere EV’s later dit jaar’. Tesla ontwikkelde een eigen stekker en die past niet zomaar in een elektrische Opel of Volkswagen. Daar moeten Tesla en de andere automerken nog iets op bedenken.

De uitrol zal ongetwijfeld rustig aan plaatsvinden en pas later naar Europa oversteken. Betalingen zouden in principe via de Tesla-app kunnen gaan, dus dan is er een verloopje nodig voor de stekker en wellicht een software-update voor de elektrische auto. In het verleden bleken de Superchargers bijzonder populair rond vakantie- en feestdagen, met grote wachtrijen als gevolg. We zijn benieuwd hoe de drukte straks is als iedereen mag laden bij de Superchargers.

Ionity

Andere automerken zoals Porsche en Jaguar zijn al enige tijd samen bezig op met het antwoord op het Supercharger-netwerk van Tesla. Het Ionity-netwerk kan tot wel 350 kW laden en telt inmiddels 358 stations in Europa. Met dit netwerk zou je in principe ook van Portugal naar Zweden kunnen rijden via Hongarije. Al met al moet een zorgeloze vakantie met de elektrische auto steeds dichterbij komen.

Reacties

  • Een kat in het nauw heeft op 21 juli 2021 geschreven:

    Musk zoekt wanhopig naar manieren om zijn assets in cash om te zetten en de illusie van groei in stand te houden. Ze worden zowel qua aanbod als qua verkoop inmiddels aan alle kanten voorbij gestreefd door de klassieke fabrikanten dus hij moet wel…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)