‘Britse sportauto’s zijn langzame, lekkende prutsmobielen,’ zo riep de producer van TopGear op een dag, ‘en daar moeten we een filmpje over maken’. ‘Onzin’, zei Jeremy. ‘Belachelijk’, zei Richard. ‘Onzin’, zei James, waarop hij zich corrigeerde omdat Jeremy dat al had gezegd, en vroeg of hij dan de term ‘lariekoek’ mocht gebruiken.

Met gezwinde spoed en 5.000 pond op zak gingen de drie heren op zoek naar een oude Britse sportauto, en om vervolgens te bewijzen dat Engeland een schitterende plek is die magische tweezitters heeft voortgebracht, ondernamen ze een roadtrip naar de fabrieken waar hun auto’s vandaan kwamen.

Aldaar vuurde de TopGear-producer een serie schofterige opdrachten op hen af om de snelheid, praktische bruikbaarheid, crashveiligheid en… waterdichtheid van hun auto’s te testen. ‘Trouwens,’ zei James later, ‘mag ik ook “klote” zeggen?’

 
FEIT: De Lotus Elan werd ontworpen door Ron Hickman, de man wiens bekendste creatie de Black & Decker Workmate is.
 
FEIT: Jeremy’s auto, de Jensen Interceptor, was veel populairder in de VS dan in Groot-Brittannië.


Na een tijdje verlof voor goed(achtig) gedrag, zijn Jeremy, Richard en James terug voor een nieuw wild seizoen vol TopGear-gekte, vanaf 27 juni elke zondagavond op BBC2. Mis het niet!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)