Als iemand het voor elkaar krijgt om The Beast te regelen, dan is het wel Jay Leno. Maar zelfs de bekendste autoliefhebber ter wereld krijgt van de geheime dienst vooral reacties in de trant van ‘deze antwoord gaan we niet bevragen’. Toch delen de collega’s van de Amerikaanse president het een en ander over ‘de veiligste auto ter wereld’.
Zoals bekend is de gepantserde limousine gebouwd door General Motors en gemaakt om op een Cadillac te lijken. Het is dus geen bestaand model dat is omgebouwd. De wielen komen dan ook niet van een willekeurige sedan, maar lijken meer op die van een bus of een vrachtwagen. Bovendien kunnen ze ook zonder lucht de passagiers in veiligheid brengen.
The Beast heeft onbekende familieleden
Je kunt je voorstellen dat de veiligste auto ter wereld nogal opvalt. Daarom heeft de geheime dienst ook enkele Suburbans die ze kunnen inzetten als ze wat minder opvallend willen verplaatsen. Ook deze zijn ‘robuust’ gebouwd, zo vertellen de medewerkers aan Jay Leno. Deze zullen dus ongeveer net zo veilig zijn.
Eén limousine gaat zo’n acht jaar lang mee. Elke auto neemt zijn geheimen mee het graf in, want de auto wordt vernietigd. Ze komen dus niet in een museum te staan. Inmiddels is dit de derde generatie van The Beast. Er wordt ongetwijfeld al aan de volgende gewerkt, maar het is topgeheim welke medewerkers van General Motors aan het project werken. Dit is voor ieders veiligheid.
Toch ook onderdelen van de plank
Hoewel het een unieke auto is, probeert General Motors zoveel mogelijk onderdelen van bestaande auto’s te gebruiken. Zo komt het dashboard van een Cadillac Escalade. Door zoveel mogelijk standaardonderdelen te gebruiken, wordt de auto niet onbetaalbaar. Leuk detail: de twee achterste stoelen hebben een massagefunctie.
Gaat de president ergens op bezoek, dan gaan er minimaal twee exemplaren mee in C17- of C5-vliegtuigen. De ramen áchter kunnen niet omlaag. Even snel door de McDrive na een pittig overleg, zit er niet in. De geheime dienst moet iemand anders door de drive-through sturen. Check de rest van de video hieronder.
Reacties