Je auto een naam geven als ‘supersnel’ of ‘lichtgewicht’ is een gewaagde strategie voor een automerk. Wat doe je als blijkt dat de concurrentie sneller of lichter is? Voor dat scenario hoeven de makers van ‘The Beast’ niet bang te zijn. Destijds zeker niet, en nu ook niet per se. We vermoeden dat er niet snel meer zoiets beestachtig komt als deze Britse creatie. Fijn nieuws; ‘The Beast’ kan van jou zijn.

‘The Beast’ heeft nogal een weg afgelegd. In 1966 begint Paul Jameson aan de bouw van de auto. ‘The Beast’ meet 5,8 meter, waarvan de motor flink wat vastgoed voor zijn rekening neemt. Jameson legt een motor van Rolls-Royce met de naam genaamd Meteor onder de kap. Deze motor heeft een cilinderinhoud 27-liter en wordt in die tijd gebruikt in tanks van het Britse leger.

De bouw van ‘The Beast’

Jameson verkoopt de auto aan ene John Dodd, die tevens verantwoordelijk is voor de versnellingsbak. Hij laat een carrosserie om de auto bouwen met een Rolls-Royce grille en de Spirit of Ecstacy als knipoog naar de motor. De ophanging vóór komt van het merk Austin en de ophanging áchter is van een Jaguar XJ12 gehaald.

Maar dan gaat het mis en de motor vat vlam. Dat overleeft de auto, maar de motor niet. Dodd kiest weer voor een 27-liter motor van Rolls-Royce, maar deze keer gebruikt hij de ‘Merlin’. Deze is bekend van het Britse gevechtsvliegtuig Spitfire. Daarnaast krijgt ‘The Beast’ de grille van een RR Silver Shadow. Ook het interieur wordt aangepast. Er komen rode schakelaars om de V12 te kunnen starten.

Het vermogen van ‘de sterkste straatauto ter wereld’

Volgens de informatie van toen produceert de Merlin-motor 760 pk. In 1973 schrijft de Royal Automobile Club dat ‘The Beast’ een topsnelheid haalt van 294,5 km/u. Vier jaar later wordt het harde werk van Dodd beloond met een officieel record. Guinness World Records bestempelt ‘The Beast’ als de sterkste straatauto ter wereld.’

Naar verluidt is ‘The Beast’ al die tijd in het bezit van de familie van Dodd gebleven. Na ruim 17.000 gereden kilometers gaat de auto nu in de veiling bij Car & Classic. Wat ‘The Beast’ moet opleveren, is niet bekend. Mocht je het hoogste bod hebben, zorg dan dat je genoeg benzine in de buurt hebt. Het schijnt dat de dorstige 27-liter motor één op 0,85 loopt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear