Saab 9-5 Aero

We missen de gekkigheid van Saab, met hun Night Panel-knoppen die alles dimden behalve de snelheidsmeter, zodat je je beter op de weg kon concentreren in het donker. Hoe kwam zoiets terecht op verder toch vrij normale, zakelijke auto’s? Nou: het moederbedrijf bouwt ook straaljagers.

Spyker C8 Aileron

Nog een merk dat z’n oorsprong – mede – heeft in de vliegtuigindustrie (ze bouwden er 100). Niet dat je dat meteen terugziet in de C8, hoor – behalve dan in het glazen dak van de cabine, de turbine-achtige inlaten, de cockpitklokken en de propeller-achtige velgen. Tijdje niets van Spyker gehoord, trouwens.

Morgan 3 Wheeler

Nee, dat zeggen we niet alleen vanwege de RAF-kleurstelling. Grote motor voorop, open cockpit, en zelfs drie wielen: dit ding is eigenlijk een soort Sopwith Camel met nummerplaten. Zet een stofbril op en trek een lammycoat aan voor de complete ‘hé, ik vlieg in de jaren tien, waar is de oorlog?’-look.

Lamborghini Egoista

Dit concept is wellicht de meest agressieve poseur die de wereld ooit te zien kreeg – een eenzits, hoekig beest gebaseerd op de Gallardo, inclusief een V10 met 600 pk. Net een gevechtsvliegtuig, alleen willen die onzichtbaar zijn, en is dit juist de meest opvallende manier om ergens te arriveren.

Ford Mustang

De nieuwste Mustang heeft hippe digitale klokken, maar de vorige had een snelheidsmeter waarop ‘Ground Speed’ stond, alsof je achter de knoppen zat van een laag vliegend, ietwat balsturig stuntvliegtuig. Hij liet zelfs rooksporen achter – als je tenminste goed kon omgaan met het rechterpedaal.

Brutus

Hij werd in Duitsland gebouwd door de mensen van een transportmuseum en is een combinatie van een American LaFrance-raceauto uit 1908 en een in 1925 gebouwde BMW V12-vliegtuigmotor. Met een inhoud van 47 liter ontwikkelde hij 500 pk – een moderne motor heeft daar vier liter voor nodig. Vooruitgang!

Lamborghini Reventón

Aan het andere uiteinde van de snelheid-, prijs-, stijl- en smaakschaal bevindt zich de Reventón. Er zijn er slechts 20 van gemaakt, met gebruik van de onderhuidse techniek van de Murciélago en een carrosserie die mogelijk deels van de F-22 Raptor komt. Zelfs het instrumentenpaneel zag er militair uit.

Chrysler turbine-auto

Het Chrysler Typhoon-concept was niet de enige auto met een gasturbine, maar wel de coolste – want hij was vormgegeven naar een straalmotor. Hij liep op benzine, tequila of parfum. Stationair draaide hij 22.000 tpm, maar als je reed, hoorde je haast niets. Over z’n lancering zullen we het niet hebben.

Mercedes CLR

De Mercedes CLR lanceerde zichzelf echter prima, zoals Mark Webber en Peter Dumbreck kunnen getuigen. Hij was er zelfs super in, zoals toeschouwers dat tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1999 konden zien. Het is een van de meest beruchte en spectaculaire racecrashes die ooit op film is vastgelegd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear