
‘Born to perform’ is de slogan van de Toyota GR86 in de Verenigde Staten en de website staat vol met foto’s van de auto op het circuit. Maar als je dan na nog geen vijf minuten op het circuit de motor van een Toyota GR86 opblaast, dan krijg je van het merk te horen dat circuitgebruik niet onder de garantie valt. Toch gek. Dit overkwam een Toyota-rijder in de VS – check de video onderaan de pagina.
De Toyota GR86 uit 2022 heeft ongeveer 30.000 kilometer op te teller. Tijdens de eerste circuitsessie van de dag gaat het tijdens de warming-up al mis. Na een bocht wil de bestuurder weer op het gas gaan, maar dan is een flinke ratel uit het blok hoorbaar. Eigenlijk zou dit het moment zijn om de auto gelijk stil te zetten, maar de bestuurder rijdt nog een stukje door.
Wat is er gebeurd?
De bestuurder legt niet uit wat er precies gebeurd is. Het schijnt bij deze motoren voor te komen dat er vloeibare pakking (een soort kit) loskomt en zo de toevoer van de olie verstopt. De motor draait dan zonder smering en dan is het snel klaar. Dit gebeurde andere Toyota-rijder vorig jaar en ook zijn garantieclaim werd aanvankelijk afgewezen. Uiteindelijk krabbelde Toyota terug.
Het lijkt erop dat deze bestuurder ook genoeg herrie op het internet probeert te maken zodat Toyota niet om zijn claim heen kan. Volgens de bestuurder weigerden het merk en de dealer zelfs naar zijn video te kijken. Als je het ons vraagt, lijkt het hier inderdaad niet te gaan om een fout van de bestuurder. Al weet je natuurlijk niet hoe er hiervoor met de auto is gereden, of hoe het onderhoud is gedaan.
Hoe zit het in Nederland?
Grappig trouwens: op de Nederlandse website van Toyota staan wel afbeeldingen van de GR86 op het circuit, maar de slogan is ‘word één met de weg’ en op de productpagina gebruiken ze termen als ‘superieure prestaties voor de openbare weg’. Ze zeggen alleen dat de ervaring komt van het circuit, maar niet dat je de auto op het circuit moet gebruiken.
8 reacties op “Is het terecht dat Toyota de garantieclaim voor deze kapotte motor weigert?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom de Toyota GR86 onze Sportauto van het Jaar 2022 is

Deze Toyota GR86 is omgebouwd tot elektrische raceauto (voor races van 45 minuten)

De widebodykit op deze Toyota GR86 weegt maar liefst 110 kilo

De nieuwste driecilinder van Toyota produceert 300 pk en draait op synthetische brandstof

Toyota GR86 review: Waarom je snel moet zijn met beslissen

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Het grappigste is dat je bij aankoop van de gr86 in Amerika je er een free track day bij kreeg!!! https://www.roadandtrack.com/news/a36606788/gr-86-supra-track-day/
Jazeker terecht afgewezen, op de openbare weg zoek je normaal ook zo snel mogelijk een vluchtstrook op met een motor die begint te tikken. Door blijven knallen tot die niet meer rijd?!! Op een circuit? Zal niet in zijn voordeel werken. Als je een motor ineens hoort tikken stop met rijden, stil kom je toch wel te staan. Staat ook in elk boekje, wat niemand leest. Ik vind het filmpje erg dom, misschien had de motor gerepareerd kunnen worden zonder volledig verwoest te zijn. Is hier al een terugroepactie voor?
Eens, domme actie v d bestuurder. Bovendien kennen we de voorbereidingen niet. Oliepijl was ok voor de rit. Onderhoud tijdig geweest , etc. Het doorrijden zorgt ervoor dat niet veel meer na te trekken is, dus afwijzen die claim.
Tja, hij had kunnen stoppen en dan had het verhaal iets makkelijker geweest, maar doorgaan totdat de hele motor naar de tering is is een eigen keuze. Had veel beter kunnen stoppen zodra het geluid begon ipv pas te klagen zodra de boel er mee uitscheit.
Bizar verhaal. Echt racen kan je dit niet noemen. Wel blijft de chauffeur erg lang in 3e rijden, nogal schakellui vind ik. Wij kennen ook niet de voorgeschiedenis: was het oliepeil OK bij de start? Voldoende koelvloeistof?
Langs de andere kant, deze Toyota wordt aangeprezen als een “sportwagen” en dan zou je er alleen maar mogen mee flaneren op de “Place m’as-tu vu” in Knokke? Een fifty/fifty oplossing zou het mooiste zijn, lijkt mij.
Op ander vlakken is de dealer en importeur van toyota niet thuis als er een mankement aan een nieuwe hilux id. Vertraging. Smoesjes en uiteindelijk een mail van de importeur dat men er niets mee gaat doen omdat de resonantie in de auto een product eigenschap is. 3 monteurs vd dealer zeggen dat het geen rijden is. Als klant kun je dan gaan rechten tegen een importeur. Er is inmiddels wel door een andere dealer een oplossing geleverd echter de rekening was voor mij en niet met originele onderdelen. De naam en faam zijn niet terecht
Wat een ongelofelijke pannekoek….er begint wat te ratelen, vermogen is weg en toch door blijven rijden….en dan verbaasd zijn dat er een drijfstang naar buiten komt en je een doorzon carter hebt.
Toyota heeft groot gelijk hier geen cent aan te betalen. Mogelijk heeft hij met een te laag oliepeil gereden. Iedere bocht zuigt de pomp dan wat lucht mee. Dan is het wachten op “succes”.
In garantie voorwaarden staat altijd de term “normaal gebruik” en rijden op een circuit is geen normaal gebruik.