
‘Born to perform’ is de slogan van de Toyota GR86 in de Verenigde Staten en de website staat vol met foto’s van de auto op het circuit. Maar als je dan na nog geen vijf minuten op het circuit de motor van een Toyota GR86 opblaast, dan krijg je van het merk te horen dat circuitgebruik niet onder de garantie valt. Toch gek. Dit overkwam een Toyota-rijder in de VS – check de video onderaan de pagina.
De Toyota GR86 uit 2022 heeft ongeveer 30.000 kilometer op te teller. Tijdens de eerste circuitsessie van de dag gaat het tijdens de warming-up al mis. Na een bocht wil de bestuurder weer op het gas gaan, maar dan is een flinke ratel uit het blok hoorbaar. Eigenlijk zou dit het moment zijn om de auto gelijk stil te zetten, maar de bestuurder rijdt nog een stukje door.
Wat is er gebeurd?
De bestuurder legt niet uit wat er precies gebeurd is. Het schijnt bij deze motoren voor te komen dat er vloeibare pakking (een soort kit) loskomt en zo de toevoer van de olie verstopt. De motor draait dan zonder smering en dan is het snel klaar. Dit gebeurde andere Toyota-rijder vorig jaar en ook zijn garantieclaim werd aanvankelijk afgewezen. Uiteindelijk krabbelde Toyota terug.
Het lijkt erop dat deze bestuurder ook genoeg herrie op het internet probeert te maken zodat Toyota niet om zijn claim heen kan. Volgens de bestuurder weigerden het merk en de dealer zelfs naar zijn video te kijken. Als je het ons vraagt, lijkt het hier inderdaad niet te gaan om een fout van de bestuurder. Al weet je natuurlijk niet hoe er hiervoor met de auto is gereden, of hoe het onderhoud is gedaan.
Hoe zit het in Nederland?
Grappig trouwens: op de Nederlandse website van Toyota staan wel afbeeldingen van de GR86 op het circuit, maar de slogan is ‘word één met de weg’ en op de productpagina gebruiken ze termen als ‘superieure prestaties voor de openbare weg’. Ze zeggen alleen dat de ervaring komt van het circuit, maar niet dat je de auto op het circuit moet gebruiken.
8 reacties op “Is het terecht dat Toyota de garantieclaim voor deze kapotte motor weigert?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom de Toyota GR86 onze Sportauto van het Jaar 2022 is

Deze Toyota GR86 is omgebouwd tot elektrische raceauto (voor races van 45 minuten)

De widebodykit op deze Toyota GR86 weegt maar liefst 110 kilo

De nieuwste driecilinder van Toyota produceert 300 pk en draait op synthetische brandstof

Toyota GR86 review: Waarom je snel moet zijn met beslissen

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Het grappigste is dat je bij aankoop van de gr86 in Amerika je er een free track day bij kreeg!!! https://www.roadandtrack.com/news/a36606788/gr-86-supra-track-day/
Jazeker terecht afgewezen, op de openbare weg zoek je normaal ook zo snel mogelijk een vluchtstrook op met een motor die begint te tikken. Door blijven knallen tot die niet meer rijd?!! Op een circuit? Zal niet in zijn voordeel werken. Als je een motor ineens hoort tikken stop met rijden, stil kom je toch wel te staan. Staat ook in elk boekje, wat niemand leest. Ik vind het filmpje erg dom, misschien had de motor gerepareerd kunnen worden zonder volledig verwoest te zijn. Is hier al een terugroepactie voor?
Eens, domme actie v d bestuurder. Bovendien kennen we de voorbereidingen niet. Oliepijl was ok voor de rit. Onderhoud tijdig geweest , etc. Het doorrijden zorgt ervoor dat niet veel meer na te trekken is, dus afwijzen die claim.
Tja, hij had kunnen stoppen en dan had het verhaal iets makkelijker geweest, maar doorgaan totdat de hele motor naar de tering is is een eigen keuze. Had veel beter kunnen stoppen zodra het geluid begon ipv pas te klagen zodra de boel er mee uitscheit.
Bizar verhaal. Echt racen kan je dit niet noemen. Wel blijft de chauffeur erg lang in 3e rijden, nogal schakellui vind ik. Wij kennen ook niet de voorgeschiedenis: was het oliepeil OK bij de start? Voldoende koelvloeistof?
Langs de andere kant, deze Toyota wordt aangeprezen als een “sportwagen” en dan zou je er alleen maar mogen mee flaneren op de “Place m’as-tu vu” in Knokke? Een fifty/fifty oplossing zou het mooiste zijn, lijkt mij.
Op ander vlakken is de dealer en importeur van toyota niet thuis als er een mankement aan een nieuwe hilux id. Vertraging. Smoesjes en uiteindelijk een mail van de importeur dat men er niets mee gaat doen omdat de resonantie in de auto een product eigenschap is. 3 monteurs vd dealer zeggen dat het geen rijden is. Als klant kun je dan gaan rechten tegen een importeur. Er is inmiddels wel door een andere dealer een oplossing geleverd echter de rekening was voor mij en niet met originele onderdelen. De naam en faam zijn niet terecht
Wat een ongelofelijke pannekoek….er begint wat te ratelen, vermogen is weg en toch door blijven rijden….en dan verbaasd zijn dat er een drijfstang naar buiten komt en je een doorzon carter hebt.
Toyota heeft groot gelijk hier geen cent aan te betalen. Mogelijk heeft hij met een te laag oliepeil gereden. Iedere bocht zuigt de pomp dan wat lucht mee. Dan is het wachten op “succes”.
In garantie voorwaarden staat altijd de term “normaal gebruik” en rijden op een circuit is geen normaal gebruik.