Wie nu door het gamma van Toyota scrolt, komt er verschillende GR-auto’s tegen, maar ook wat GR Sport-modellen. De échte GR-versies van de Yaris, Corolla, 86 en Supra zijn puur gericht op sportiviteit, terwijl de GR Sport-auto’s basisversies zijn met wat GR-logo’s en wellicht een iets leuker onderstel. Maar als het aan de baas de tune- en autosportdivisie van Toyota ligt, krijgen de Purosangue en DBX707 er een concurrent bij.

In de hoogste tak van de Gazoo Racing-boom zit Tomoya Takahashi. Hij vertelt tijdens een persconferentie over zijn interesse in een SUV van Toyota Gazoo Racing: ‘In de toekomst hebben we naar mijn mening een GR SUV nodig. Sommige mensen kunnen alleen SUV’s gebruiken, omdat ze een familie hebben of de ruimte nodig hebben.’

Later tijdens de persconferentie damt Takahashi al wat in: ‘Om het merk uit te breiden, hebben we misschien een SUV nodig. De GR-organisatie heeft gelimiteerde middelen, dus we moeten prioriteiten stellen.’ Het is dus nog niet zo klaar als een klontje dat er een hoge GR komt. Ook weten we nog niet welk model Gazoo Racing voor de ombouw wil gebruiken.

Deze Toyota-SUV wordt geen GR

De keuze aan hoge Toyota’s is reuze. Alleen al in Nederland verkoopt het merk zeven verschillende SUV’s. Daarnaast heb je nog modellen als de Kruger, Fortuner en Sequoia die je in Nederland niet kunt kopen. We zien een GR 4Runner best wel zitten. Of een snellere versie van de nieuwe Land Cruiser, bijvoorbeeld. Of dan toch de grote Toyota Highlander?

Voor de hand zou een GR Yaris Cross liggen; deze auto is heel populair in Europa en er is al een snelle versie van de technisch bijna identieke Lexus LBX. Maar Toyota vertelde pas aan TopGear Nederland dat er voorlopig geen plannen zijn voor een snellere versie van de Cross. Dan wachten we wel op een GR Hilux als tegenhanger van de Ford Ranger Raptor.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear