Toyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans

En er komt een straatversie van

Foto('s): ToyotaToyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Foto('s): ToyotaToyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Foto('s): ToyotaToyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Foto('s): ToyotaToyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Foto('s): ToyotaToyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Foto('s): ToyotaToyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Foto('s): ToyotaToyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Foto('s): ToyotaToyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Foto('s): ToyotaToyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Foto('s): ToyotaToyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Foto('s): ToyotaToyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Toyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Toyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Toyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Toyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Toyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Toyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Toyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Toyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Toyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Toyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans
Toyota GR010 Hybrid Hypercar is voor Le Mans

Toyota is niet met een knuppel van het Circuit de la Sarthe weg te slaan. Het Japanse merk claimde de drie laatste overwinningen op de 24 Uur van Le Mans en dat smaakt naar meer. Tuurlijk, er was maar weinig concurrentie, maar zelfs toen Porsche en Audi nog meededen, was het bijzonder spannend. De Toyota GR010 Hybrid Hypercar is de nieuwste racer voor het World Endurance Championship (WEC), waar Le Mans een onderdeel van is. Nog cooler: er komt een straatversie van.

Waarom een nieuwe auto?

De organisatie achter Le Mans spotte een leegloop van merken en gooide de boel een beetje om. Ze bedachten de Hypercar-raceklasse als nieuwe topklasse. De kosten om een auto te ontwikkelen liggen lager en zo hoopt de organisatie van het WEC dat meer merken weer meedoen. Niet zonder succes, want verschillende merken toonden al interesse, waaronder Peugeot en Scuderia Glickenhaus. Andere merken haakten helaas ook weer af, zoals Aston Martin.

Een van de eisen van de Hypercar-raceklasse is dat er een straatversie van de racer moet zijn. Autobouwers kunnen een bestaande auto ombouwen tot racer, of ze bouwen van hun racer een straatversie, zoals Toyota dat nu doet. Mercedes deed dit eerder met de CLK GTR en Porsche had vroeger de 911 GT1-98 Straßenversion. Deze Toyota GR010 Hybrid Hypercar komt dus daadwerkelijk naar de Toyota-dealers. Heel bijzonder.

Specificaties van de Toyota GR010 Hybrid Hypercar

De Le Mans-racer haalt 680 pk uit een hybride aandrijflijn, bestaande uit een elektromotor en een 3,5-liter V6 met twee turbo’s. Het vermogen van de benzinemotor gaat naar de achterwielen en de elektromotor zit tussen de voorwielen. De raceauto weegt slechts 1.040 kilo. Indrukwekkende cijfers, maar de auto is 162 kilo zwaarder en 32 procent minder krachtig dan de racer van vorig jaar. Dit is het resultaat van de nieuwe regels, die zijn bedacht om de kosten te drukken voor autobouwers.

De GR010 is 25 centimeter langer en 10 centimeter breder dan de vorige Le Mans-auto, wat zich uiteindelijk zal vertalen in praktischere afmetingen voor de straatversie. Je zou het niet zeggen, maar de LMP-racers van de vorige jaren zijn echt heel klein. Alsnog zal de straatversie van deze auto niet heel accommoderend zijn voor claustrofoben.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken