Er zijn niet veel autotests die beginnen met een bontmuts en een blinddoek, maar het is ijskoud in Wales en we zijn bezig met een experiment. En dus sta ik hier, naast de weg met een doek over mijn ogen en een nep-vos op mijn hoofd. Onder de ogen van een toekijkend ouder echtpaar stopt er plotseling met piepende banden een auto voor mijn neus, waarna ik in de bijrijdersstoel word gesmeten. ‘Sorry vriend’, zegt de bestuurder alvorens hij een burn-out maakt op het gravel, terwijl ik machteloos met mijn handen in de lucht sla. ‘Kijk blij, anders denken ze dat ik je gekidnapt heb’, zegt de bestuurder.

De kans is 50 procent dat ik zojuist ontvoerd ben in een Toyota GT86. Maar de kans is even groot dat ik me bevind in z’n bijna eeneiige tweeling, de Subaru BRZ. Twee dagen lang hebben we ermee rondgereden en zoek de verschillen gespeeld. Zowel de Toyota GT86 als de Subaru BRZ verschillen niet veel. Verschillen die er wel degelijk zijn, maar wanneer het gaat om het verwerken ervan, gaan je hersenen met je aan de haal. Misschien houdt mijn brein meer van blauw dan van oranje. Misschien had ik gewoon verwacht dat ik van de ene meer zou houden dan van de andere, En, zoals werd bewezen door psychologen, kunnen dit soort zaken je beoordelingsvermogen flink beïnvloeden.

Elemineer factoren

Er is dus slechts één oplossing mogelijk: elimineer de storende factoren. Vergeet de logo’s. Kleuren zijn niet van belang. En je kunt dan nog zo mooi zijn, maar dat soort informatie zal mijn normaal gesproken zo beïnvloedbare hersenen niet bereiken. Zonder dit soort afleidingsmanoeuvres kan ik me tenminste focussen op de rauwe sensaties. Iedere bocht, hobbel en richel. Wanneer ze overeenkomen met onze eerdere vermoedens, zijn we dichter bij het werkelijke onderscheid. Hopelijk is het een beetje zoals de Pepsi-proef.

Eerst even wat geschiedenis. We weten al dat we genoeg van deze dingen houden om er aan het eind van dit verhaal een onderscheiding aan te geven. Ze bewijzen dat je niet een miljoen kilometer per uur hoeft te rijden om lol te hebben. Dat 1.240 kilo (afgerond), achterwielaandrijving en 200 pk ongeveer genoeg is om het naar je zin te hebben. Beide auto’s hebben eigenschappen van Porsche en Lotus als het gaat om de manier waarop ze rijden en bochten nemen. Geen gebruikte goedkope trucs, en je krijgt het gevoel dat ze werden ontwikkeld door mannen die bereid zijn geweest om eindeloos lang in de weer te zijn met het onderstel, om uiteindelijk met deze gouden combinatie op de proppen te komen.

Wie doet wat?

Er zijn wat onenigheden over wie wat heeft gedaan. Toyota claimt de auto te hebben bedacht, maar geeft toe dat ze samen met Subaru zijn gekomen tot de auto’s die hier nu staan. Daarna wordt het onduidelijk. Beide merken hadden een eigen team en beide claimen dat het eindproduct net iets afwijkt ten opzichte van de concurrentie. Subaru was de eerste die ons een fatsoenlijke testrit aanbood en we weten dat beide auto’s, zowel de Toyota GT86 als de Subaru BRZ, worden gemaakt door Subaru. Beide merken hebben hun logo’s geplaatst onder de motorkap, maar het is gemakkelijk om te bepalen wie wat heeft gedaan: boxermotor van Subaru, directe injectie van Toyota. Dit is onze conclusie: Toyota is een van de drie grootste automerken ter wereld en voor ongeveer 16 procent eigenaar van de moedermaatschappij van Subaru. Dus het heeft ongetwijfeld aardig wat in de melk te brokkelen gehad.

Zonder dergelijke steun had Subaru waarschijnlijk nooit de mogelijkheid gehad om een compleet nieuw product te lanceren en de daarbij komende kosten te betalen om het product wereldwijd in de markt te zetten. Je kunt je dan ook afvragen waarom Toyota dan Subaru nodig had. Maar dan herinner je je plotseling dat het ene merk de Yaris maakt en het andere merk bos-opvretende rally-replica’s. Laten we zeggen dat ze elkaar voor deze auto gewoon nodig hadden.

De kleine verschillen, wat zijn ze?

We hebben hier nu beide auto’s bij elkaar en dus kunnen we eindelijk eens goed vergelijken. Laten we beginnen bij het vooraanzicht. Zowel de Toyota GT86 als de Subaru BRZ hebben led-verlichtingstrips: die van de GT86 zien eruit als boze wenkbrauwen bovenaan het lichtcluster, terwijl die van de BRZ een zachter effect sorteren rond de hoeken. Daaronder zitten de breedstralers: triangelvormig op de GT86, rechthoekige vormen voor de BRZ. Dan de bumpers en grilles: de Toyota scherp en mooi, die van de Subaru ronder en een beetje liefjes afstekend tegen de plastic achtergrond: een lachende dolfijn tegenover de vechtvis van de Toyota.

‘Hoewel hun karakters verschillen, gaat het om verschillen die zo klein zijn dat je denkt dat je het je inbeeldt’

Verder naar achteren beginnen de verschillen forensisch te worden. Op de voorschermen van beide auto’s bevinden zich nep-luchtinlaten. Maar daar waar de Subaru is voorzien van een zwartgemaakt paneel om een soort grille te simuleren, kiest Toyota voor een gladde achtergrond en is het hier in de kleur van de auto te gespoten en voorzien van een GT86-logo, plus een klein zwart ovaaltje voor het grille-effect. Aan de achterzijde bevinden de badges van de BRZ zich net onder de achtervleugel, terwijl die van de GT onder de kentekenplaat zijn geplakt. Details, maar het is de Subaru die er daardoor net even wat beter gebalanceerd uitziet.

Interieur verschil

Aan de binnenkant zijn de verschillen als volgt: een achteruitkijkspiegel zonder omhulsel in de Toyota en een plastic frame in de Subaru. Koolstofvezel-effecten in het dashboard van de GT86, glimmend zilver in de BRZ. Prima stereo en navigatie in de Toyota, irritant Pioneer-ding in de Subaru. Meters met witte wijzerplaten in de GT86, oranje exemplaren in de BRZ. Het Bluetooth-microfoonontwerp aan de bovenkant van het stuur is ook anders. Maken al dit soort details uit? Los van elkaar misschien niet. Maar alles bij elkaar voelt de Toyota net een beetje duurder. Wat ons brengt bij de prijs. De BRZ kost 38.995 euro, de Toyota is te koop vanaf 39.990 euro. Er zijn zes gemeenschappelijke kleuren, maar de door ons gereden auto’s hebben unieke kleuren: WR Blauw en Velocity Oranje.

Geblindoekt

Hoe zit het met het rijden? Na twee dagen onderweg – niet geblinddoekt omwille van ons welzijn – is dit mijn conclusie: Zowel Toyota GT86 als de Subaru BRZ barsten van de energie en dagen je uit om het laatste restje daarvan op te gebruiken. Ze zijn zo beweeglijk als een hete hatch, maar de Toyota voelt toch iets speelser aan. Hij duikt beter de bocht in, gevolgd door een licht rollen van de carrosserie wanneer de achterkant aansluit. De BRZ voelt iets directer aan en iets serieuzer bij het ronden van bochten. Anders gezegd: de Toyota begroet iedere bocht als een puppy de postbode en de BRZ trekt de brief meteen uit zijn hand.

Ik vermoedde zoiets. De technici achter de auto’s maakten al toespelingen op deze situatie toen we de auto’s los van elkaar testten. En hoewel hun karakters verschillen, gaat het om minieme verschillen. Twee graden strakker in de afstelling van de besturing en een millimeter verschil bij de wielophanging. Die orde van grootte. Het gaat om verschillen die zo klein zijn dat je denkt dat je het je inbeeldt. En dus komen we terug op ons experiment. Kan de scherpere bumper van de Toyota je doen geloven dat de GT86 scherper en gemener is? Of voelden we het daadwerkelijk met onze handen en achterwerken?

Dus gaat de blinddoek op voor een laatste rit over dezelfde weg. En na een blackout van vijf minuten in iedere auto, denk ik dat ik mijn oordeel klaar heb. Mijn eerste mystery ride? Ik ga voor de Toyota. Ik zou zweren dat die me harder in de zijwangen van de stoel drukte omdat ie zich in eerste aanzet gretiger vastbeet in de bochten.

Daarna? Subaru. De rit was kalmer, een beetje sober zelfs. Niet veel, maar enigszins. Wanneer de blinddoek af gaat, blijkt dat ik gelijk had.

De blinddoek heeft me nog meer geleerd. De Toyota heeft een dieper, meer resonerend uitlaatgeluid. Aan de andere kant heeft onze BRZ twee keer meer kilometers gereden dan de Toyota, dus misschien heeft dat er ook iets mee te maken. De demping van de GT voelt ook wat fermer. Het lijken misschien details, maar ze kunnen worden vergeleken met de set-up van een racewagen: Lewis Hamilton wilde afgelopen seizoen misschien graag een levendige achterkant, terwijl Jenson Button iets minder speels gedrag verlangde van zijn racewagen. In essentie reden ze met dezelfde auto.

Wie is beter?

Dus wat als ik werd gedwongen om te kiezen? Een van deze twee moet namelijk onze Coupé van het Jaar 2012 worden en zowel de Toyota GT86 als de Subaru BRZ zijn geweldige auto’s. Maar het wordt de Toyota. Deels vanwege die extra speelsheid, maar ook omdat de agressievere styling beter bij de auto past dan die van de BRZ. Maar er is nog iets. De GT86 is sneller leverbaar. Toyota kon uitonderhandelen dat zij de meerderheid van de auto’s zouden krijgen. Dat, in combinatie met een grote vraag in Japan en de Verenigde Staten, heeft ervoor gezorgd dat je een half jaar moet wachten voordat er een BRZ leverbaar is.

Op het moment dat ik dit schrijf, proberen importeurs in Europa om meer exemplaren te krijgen. Wanneer ze die krijgen, zullen ze die ook verkopen. Het zijn allebei buitengewone auto’s en ze zullen de boeken in gaan als TopGear-helden. Je hebt geen ogen nodig om dat te zien.

Toyota GT86

Prijs: € 39.990
0–100 km/u: 7,6 seconden
Topsnelheid: 226 km/u
Verbruik: 7,8 liter/100 km
CO2: 181 g/km (handbak)
Gewicht: 1240 kg
Motor: 1.998 cc, viercilinder boxermotor
Vermogen: 200 pk @ 7000 toeren
Koppel: 205 Nm @ 6.400-6.600 tpm
Transmissie: zesbak, handgeschakeld, achterwielaandrijving
Banden: 215/45R17
Subaru BRZ

Prijs: € 38.995
0–100 km/u: 7,6 seconden
Topsnelheid: 226 km/u
Verbruik: 7,8 liter/100 km
CO2: 181 g/km (handbak)
Gewicht: 1.240 kg
Motor: 1.998 cc, viercilinder boxermotor
Vermogen: 200 pk @ 7000 toeren
Koppel: 205 Nm @ 6.400-6.600 tpm
Transmissie: zesbak, handgeschakeld, achterwielaandrijving
Banden: 215/45R17

Reacties