
Highlander. Dat was inderdaad een film uit de jaren tachtig. En negentig. En zelfs nog een vijfde deel in 2007. Misschien is de associatie de reden dat Toyota hun nieuwe model in Australië de Kluger noemt. In Nederland en daarbuiten komt hij wel naar de showrooms als de Toyota Highlander. De SUV – die wel of niet vernoemd is naar een onsterfelijke Schotse krijger – biedt zeven zitplaatsen en een hybride aandrijflijn.
De Toyota Highlander bestaat op andere markten al langer. Het is voortaan de grootste SUV die je in Nederland kunt kopen van het Japanse merk. Hij is 4,9 meter lang en staat standaard op 20-inch wielen. Volgens Toyota zit zelfs een volwassen persoon comfortabel op de derde zitrij; daarvoor moet je wel de tweede ritrij naar voren schuiven. Wie alle banken plat gooit, kan 1.909 liter aan spullen kwijt. Daarnaast verstopt het merk elf speakers in de Toyota Highlander en kan de SUV 2.000 kilo trekken.
Het vermogen van 244 pk komt van een 2,5-liter viercilinder en twee elektromotoren. De achterste elektromotor drijft de achterwielen aan en zorgt zo voor vierwielaandrijving. Onder de tweede zitrij ligt een batterij. De accu laadt zichzelf op wanneer de auto remt. Van een stekker om de Toyota Highlander op te laden, is net als bij de meeste Toyota’s dus geen sprake. De ruime SUV komt in 2021 naar de Nederlandse dealers.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Toyota Highlander: kan een grote SUV van een niet-premiummerk overtuigen?

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in
