We hadden nog stille hoop dat het hele WLTP-geneuzel de prijs van de archetypische hete hatch iets zou drukken, maar helaas. VW hangt een prijskaartje aan de nieuwe GTI en hij is iets duurder dan voorheen. De Nederlandse prijs van de Volkswagen Golf 8 GTI is 48.335 euro. Je krijgt dan altijd de versie met 245 pk en een automaat. De handbak bestaat, maar komt niet naar ons land. De 0-100-tijd is 6,2 seconden en de top is afgeregeld op 250 km/u.

Hoeveel duurder is de Golf 8 GTI geworden?

De vorige generatie GTI kostte ooit zo’n 39.000 euro, maar de laatste jaren groeiden alle autoprijzen, bijvoorbeeld door veranderingen in de belastingregels. Het beste kun je de nieuwe GTI vergelijken met de oude GTI Performance met identiek vermogen, die kostte dik 44.000 euro voor de vijfdeurs met automaat. De prijs neemt dus toe, maar je krijgt ook iets meer foefjes, rij-assistenten en schermen standaard in de Volkswagen Golf 8 GTI.

Vergelijk het met de prijs van de Golf I GTI en de prijs is bijna verdubbeld. Aan het einde van die generatie moest je ongeveer 25.000 gulden afrekenen, wat met inflatiecorrectie uitkomt op ongeveer 26.000 euro. Maar als je kijkt wat er op en aan een moderne auto zit, is het onmogelijk om een vergelijking te maken. Alleen al de rekenkracht van de centrale deurvergrendeling is groter dan die van de volledige ECU in de eerste Golf. Als je de kosten afzet tegen rijplezier, dan wordt het weer een ander verhaal.

Dan maar voor een Volkswagen Polo GTI gaan?

De Volkswagen Polo GTI is tegenwoordig zo volwassen dat het haast een volwaardig alternatief is voor de Golf. Er is alleen een probleempje. De Polo GTI is al een tijdje niet meer te bestellen. Volkswagen meldde in mei dat hij nog wel terug zou komen, maar op de website of in de prijslijsten is de kleine hatch nergens meer te bekennen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)