Het was niet het uiterlijk of de wegligging die de vierde generatie Toyota Supra (A80) onsterfelijk maakte. Neen, boven alles was het de onverwoestbare 2JZ-GTE. De zes-in-lijn was zo obsessief doorontwikkeld dat tuners er met het grootste gemak 800 pk of meer uit konden persen zonder dat de zuigers door de motorkap vlogen. De liefde voor het uiterlijk volgde vanzelf.
Toyota weet dit dondersgoed en zou waarschijnlijk maar wat graag de nieuwe Supra dezelfde motor meegeven. Helaas zijn er duizend-en-een redenen waarom het niet mogelijk is om de nieuwe Toyota Supra (A90) vanuit de fabriek met de poster-motor uit te rusten. Daarom zegt Toyota, en dit is écht waar, dat de Supra met viercilinder de beste kandidaat is voor een motorwissel.
Het is vrij opmerkelijk dat een automerk actief aanstuurt op een motorwissel. CX Racing, een tuner uit Californië, laat het zich echter geen tweede keer zeggen. Zij bieden nu al een conversiekit aan om jouw nieuwe Toyota Supra te voorzien van de legendarische 2JZ-GTE. En dat is goed nieuws, want welke auto wordt er niet beter van 800+ pk en anti-lag waar je eng van wordt?
Wat de conversiekit om een Toyota Supra A90 met 2JZ te bouwen moet gaan kosten, is nog niet bekend. Een beetje ombouwkit kost je al snel een paar duizend euro en dat is exclusief de zes-in-lijn-motor. Niemand zei dat het een goedkope hobby zou worden…
Reacties