Autodealers gebruiken allerlei methodes om klanten binnen te lokken. Wat dacht je van zo’n bipolair opblaasmannetje dat heel blij z’n handen in de lucht gooit en een ogenblik daarna weer neerslachtig naar de grond tuurt? In Japan zijn ze hier nog verder in gegaan door een oude, bijna rottende Toyota Supra GT500 JGTC-raceauto uit 1999 voor de deur te zetten. Het scheelt dat de eigenaar er niets voor betaalde. Overigens is het niet het enige roestende object op dat terrein.
Hoe komt zo’n geweldige raceauto nou voor een autogarage terecht als decoratie? Het antwoord is redelijk simpel: niemand anders wilde hem hebben. Nogal vreemd, aangezien deze Toyota Supra GT500 redelijk succesvol was in zijn racecarrière. Alle mechanische onderdelen zijn nog intact, afgezien van de versnellingsbak. De coupé reed mee in de All Japan Grand Touring Car Championship, een belangrijke race in Japan.
De Toyota Supra GT500 was te duur en complex
Deze blauwe Supra reed onder meer voor het Cerumo FK/Massimo-team, maar hij was niet de enige van zijn soort. De Supra’s hebben de GT500-klasse de wereld in geholpen, een categorie die de snelste GT-raceklasse ter wereld zou worden. Supra was zo succesvol dankzij de monteurs van Toyota, die besloten de 2,0-liter viercilinder turbomotor van hun rallyauto’s te gebruiken voor de Supra’s.
Maar terug naar de vraag hoe de auto hier terechtkwam. Na het raceseizoen van 1999 veranderde het raceteam van sponsor, dus wilde de hoofdsponsor de Toyota Supra GT500 weg hebben. Niemand wilde hem, omdat hij te duur en complex was om te gebruiken. Dus wisten de eigenaren van de winkel waar hij nu staat de Toyota Supra GT500 gratis mee te krijgen om hem als prachtig memento te gebruiken.
De Supra staat nu al vijftien jaar op dezelfde plek, roestend en scheurend. Je kunt je vast wel voorstellen dat er in de afgelopen jaren al heel wat mensen geld boden op de auto. Mensen van over de hele wereld, die er soms enorme sommen geld voor over hadden. Toch zullen de eigenaren hem nooit verkopen. De Toyota Supra GT500 heeft enorme sentimentele waarde voor hen en trekt meer klanten dan een opblaasmannetje ooit zou kunnen.
Reacties