
Het is weer zomer, dus is het tijd om het over caravans hebben. Wij houden er wel van om zo’n polyester sleurhut met MDF interieur op een aluminium chassis door Europa te vervoeren. Daarvoor heb je natuurlijk wel een deugdelijke auto nodig die aan een hoop eisen moet voldoen. Gelukkig is de ANWB daar om ons op weg te helpen. Ditmaal met een advies over de beste trekauto van het jaar 2025.
Dat is een jaarlijkse verkiezing waarbij de ANWB kijkt naar nieuwkomers. Die worden dan aan allerlei tests onderworpen en op basis van de uitslagen komt de ANWB vervolgens met een advies. Daarbij moeten we aantekenen dat niet alle nieuwe auto’s meedoen, want we zien de BMW M5 Touring niet in de shortlist staan. Nee, deze shortlist bestond uit:
- Dacia Duster
- Leapmotor C10 REEV
- MG HS PHEV
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Qashqai 1.3 mild hybrid
- Skoda Superb iV Combi
En wat is dan de trekauto van het jaar 2025?
Heel erg leuk, zo’n shortlist, maar welke moet je dit jaar hebben om je Hobby, Fendt of Knaus naar Zuid-Frankrijk te brengen? Dat kunnen we verklappen, want de winnaar van de prestigieuze trekauto van het jaar 2025-titel is de Mitsubishi Outlander PHEV. De Outlander – inmiddels al de vierde generatie – scoorde het beste op een hoop belangrijke aspecten, zoals wegligging, trekkracht, bagageruimte en zitcomfort.

Volgens de ANWB was de wegligging onverstoorbaar. Dus de een perfecte auto om een grote en zware caravan mee te trekken. Ook heeft de Outlander in deze PHEV-uitvoering meer dan voldoende en vermogen en koppel, waardoor je niet het idee hebt met een mobiele luchtrem onderweg te zijn. Ook was de jury te preken over de ruimte voor inzittenden en hun bagage. Heel erg leuk allemaal, maar geldt dit niet voor elke grote SUV met plug-in hybride-setup?
De ANWB heeft een voorkeur, zo lijkt het
Om antwoord te geven op de vraag: ja. Als je kijkt naar de winnaars van afgelopen jaren, is er wel een duidelijke voorkeur waarneembaar. Vorig jaar was het de Kia EV6, in 2023 de Nissan X-Trail en in 2022 de Hyundai Ioniq 5. Ze lijken bij de ANWB gewoon van middelgrote, geëlektrificeerde crossovers te houden. Niet zo gek, die auto’s zijn er ook uitstekend voor geschikt. Dat is met de Trekauto van het Jaar 2025 dus niet anders.
Lees ook: Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken
Wat wel grappig is, is dat Mitsubishi ook heeft gewonnen omdat deze een tikkeltje ouderwets is. De Outlander heeft namelijk de nodige fysieke knoppen op het dashboard. Je hoeft dus niet voor de meest simpele acties op digitale expeditie in een scherm, maar gewoon direct de gewenste functie bedienen. Ideaal. Hopelijk gaan andere merken dat kopiëren, want ook zonder caravan is dat prettig.
22 reacties op “De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst”
Laat een antwoord achter aan Clemens Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mitsubishi Outlander Sport is verrassend genoeg geen Renault, kost 22.050 euro

De Mitsubishi Outlander is weer een enorme hit (met een bijzondere redder in nood)

De beruchte Mitsubishi Outlander PHEV is terug in Nederland, dit keer zonder lage bijtelling

BMW 330e vs Mitsubishi Outlander vs VW Passat GTE

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Mitsubishi Outlander Sport is verrassend genoeg geen Renault, kost 22.050 euro

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

Ook deze wat duurdere banden kun je beter niet kopen, aldus de ANWB

Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

ANWB legt uit door welke ‘onschuldige’ gewoonte je accu stuk gaat op koude dagen

De ANWB verzamelde miljarden kilometers aan informatie: dit gaan ze met jouw data doen

Haha: ANWB maakt foutje en geeft verkeerd taaladvies voor mensen met pech in buitenland

Als je deze caravan achter je elektrische auto trekt, blijft er echt geen actieradius meer over

Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

Duitse overheid gaat Nederlandse caravans inzetten om snelheid op Autobahn omlaag te krijgen

De Cybertrailer wekt zijn eigen stroom op en zet lucht om in drinkwater

Ram TRX met 700+ pk laat zien hoe je een caravan van een modderige camping trekt

Je kunt nu deze bijzondere caravan kopen die tegelijkertijd een boot is

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Rijd jij een auto met deze populaire motor? Kans op dure motorschade, maar er is goed nieuws

Hardrijder komt door een slimme advocaat onder een boete van 204 km/u uit

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)

Zo weet je alle over de GP Engeland 2025 in minder dan 120 seconden

Wij hebben voor onze 2000 kg wegende caravan een Mazda CX-60 gekocht.
Vorig jaar met deze sublieme combinatie 6500 km door Belgie, Frankrijk en Spanje getrokken. Een heerlijke 2500 cc motor met elektronische PHEV ondersteuning. Auto weegt leeg 2100 kg !! Wat een ongelooflijk sterke auto, wat een fantastische trekauto !
Voor deze Mazda diverse andere SUV’s als trekauto gebruikt. Die hadden allemaal zo’n Mickey Mouse motortje. (1,5 en 1,6 motoren) Heb ik allemaal stuk gereden. Koppakkingen, koelproblemen, versnellingsbak brokken, enz.
Had toen caravans van 1600 en 1700 kg.
Die gedownsizde motoren trekken de hutjes prima hoor. Ze gaan als de brandweer…. Probleem is dat het alkemaal veel te licht is geconstrueerd om ook nog lang mee te kunnen gaan.
Nu dus (eindelijk) weer eens een echte 2,5 liter motor. (Rij al 40 jaar caravan, en vroeger met mooie 6 en 5 cilinder auto’s ervoor.) Wat op enig moment door al dat CO2 heffingen gedoe afgelopen was…..
We moesten allemaal met van die kleine motortjes gaan rijden.
Nu met een PHEV een mooie lage CO2 uitstoot, en dus lagere BPM. Je kunt dus eindelijk weer een mooie grote motor in je trekauto krijgen!
Koop geen 1.5 of ander klein motortje als je een caravan moet trekken!
Oh, ja. Nov even een aanvulling op mijn relaas van hierboven….
Geen aanraakscherm, allemaal mooie functionele knoppen. Dus !
En, haast vergeten. Alke CX-60’s hebben permanente 4 wiel aandrijving. (AWD)
Zo komen die 326 PK’ ook nog mooi verdeelt op het wegdek terecht.
De auto heeft overigens ook nog een aardig koppel van 500 Nm…
Heb ook naar een CX60 gekeken mooie auto alleen veel problemen met de automatische versnellingsbak. Ook als je er in rijd voel je hem schakelen en het overschakeln tussen elektrisch benzine gaat niet prettig. Was wel jammer was verder erg mooi.
Caravan van meer dan 2000 kg. en auto van 2100 kg. dat is volgens mijn simpele rekenbrein 4100 kg. Dan heb je een probleem met je BE rijbewijs waarbij je niet meer dan een combi van 3500 kg. mag besturen
Met BE mag je tot 7000 kg (gezamenlijk gewicht)
Met B tot 3500
Ik rij een Mazda CX30 met veel fysieke knoppen. Heerlijk. Het is toch eigenlijk idioot dat je in Nederland een bekeuring krijgt als je je gsm in je hand houdt, terwijl de huidige generatie automobielen allerlei touchscreens, met diverse achterliggende schermen hebben, die bij gebruik behoorlijk afleiden.
Nee daar is niets geks aan. Gsm in gand: rijbewijs 3 maanden inleveren. Helaas alleen een te geringe boete.
De touchscreens zijn beperkt in hun opties tijdens het rijden. Alleen bij stilstand heb je volle functionaliteit.
@ Dino alert. Dat swipen is net zo gevaarlijk als appen achter het stuur. Ik heb nooit begrepen dat RDW autos met dergelijke bediening via een touchscreen een typegoedkeuring heeft gegeven.
18 Jaar gereden met de Subaru Outback vanaf nieuw en na 360 000 (!) ingeruild voor een Toyota Prius Wagon omdat het verbruik van de Subaru te gek werd ( minder dan 1 op 10 ). Toch blijft het mijn lievelingsauto qua semi-terreinvaardigheid en trekkracht naast het comfort. Ik hoop dat Subaru t.z.t. met een alternatief komt voor de Outback in een zuiniger uitvoering en een hybride uitvoering.
Subaru blijft de beste voor mij, vanaf 1991 is dit mijn 6e Forester, als occasion gekocht.
Bij trekken wel hoog gebruik,
Liefde maakt blind!!
Volvo XC 70 benzine turbo geartronic. Ruim 200 pk op 4 permanent aangedreven wielen en een max trekgewicht van 2000 kg.
Nog steeds een prima comfortabele trekauto die onze caravan door heel Europa sleurt.
Met speels gemak 130 ,/u op de Franse snelwegen. Bouwjaar 2005 en ruim 300.000 km
Op de teller. En ja, uiterst modern: echte knoppen voor audio, verlichting , airco, verwarming etc. Dat zouden meer nieuwe merken moeten doen
Waar blijft de mazda CX5 in dit plaatje.
Dat de ANWB zo haar voorkeuren heeft is al jaren zo. Lees hun test helemaal en van tijd tot tijd kom je tot heel andere conclusies dan deze club. Toch zou het leuk zijn als ze volgend jaar nu eens eens een trekauto van het jaar uitkiezen die net aan 1000 kg kan en mag trekken. Wij reden jaren met een dyhatsu 1.3 met kip caravan. Dat ging prima. We konden prima met het verkeer meekomen. Dus ook een goede trekauto
Waarom niet de nieuwe ford kuga phev? 2100 kg trekgewicht, erg jammer als best verkochte phev van europa
Omdat die vorig jaar al meedeed met de verkiezing. Niet gewonnen.
In 2024 is de Ford Kuga compleet aangepast. Mag nu 2100 kg trekken. Voorheen 1500 kg. Die versie was getest. Keuze is erg gekleurd bij de ANWB! Ik rijd met de nieuwste Kuga PHEV de meest onmogelijke bergweggetjes met hellingen tot 18% met een Fendt van 1500kg. Geweldige trekker!! Hij wil wel eens spinnen op de voorwielen als het erg steil is bij het wegrijden.
Altijd dat gejammer over fysieke knoppen. Het lijkt wel alsof iemand ergens een trauma heeft opgelopen tijdens het swipen.
Beste Dino, jij bent waarschijnlijk van een jongere generatie! Veel ouderen houden gewoon van fysieke knoppen. Respecteer onze visie en wensen, dan doen wij dat met de jouwe..
Dus omdat in het artikel iets staat waar jij het mee eens bent, mag iemand met een andere mening daar niets over zeggen?
Over respectloos gesproken, ouwe..
Als je respect wil moet je wel eerst respect geven en die ouwe zoals je schrijft is waarschijnlijk veel moderner dan jij en inderdaad ook ik heb liever zulke knoppen dan zo een scherm waar je eerst een half uur bezig bent om in te stellen tegen die tijd ben ik al halverwege naar Rotterdam en is ook veel veiliger op de baan dus even doordenken voor je iemand aanvalt
Ik denk niet dat het leeftijd gerelateerd is, ik ken ook jongere mensen die liever een net klassiek dashboard met degelijke uitstraling hebben (met fysieke knoppen) dan een aaneenschakeling van swipe schermpjes die het zelfs een goedkope budget- of speelgoeduitstraling geven.
Ieder zijn smaak, maar geef mij maar nette degelijke fysieke knoppen 🙂