Statistisch gezien wil minimaal één persoon in jouw huishouden een Fiat 500. Dat is wetenschap. Hoe verklaar je anders dat de verkopen van het autootje zoveel jaar na de oorspronkelijke introductie nog steeds toenemen? En ja, ergens snappen we ook wel dat jij geen Fiat 500 wilt, daar zijn immers ook genoeg argumenten voor te bedenken. Gelukkig bestaat er een uitstekende oplossing voor dit dilemma, en die luistert naar de noemer ‘meer vermogen’. De Fiat 500 Abarth, of Abarth 595 zoals ie inmiddels heet, neemt alle tegenargumenten namelijk gemakkelijk weg. Plus: je hebt hem ook met open dakje.

In 2008 kwam Fiat op het lumineuze idee om de 1,4-liter turbomotor die ze al hadden liggen in de kleine Fiat 500 te leggen. De viercilinder produceert minimaal 135 pk en in het geval van de Biposto zelfs 190 pk. De kleine Abarth pronkt met alle kenmerken die je partner zo leuk vindt, dus het feit dat het een Fiat 500 is, dat ie er schattig uitziet en dat ie handzaam is. Voor jou is het een auto met een pittige motor, genoeg herrie om ruzie te krijgen met de buren en hij ziet er stoer genoeg uit om zelf ook in gezien te worden. Wie houdt er nou niet van een Fiat 500 Abarth? En het goede nieuws is dat ze langzamerhand heel betaalbaar aan het worden zijn.

Tweedehands Fiat 500 Abarth kost nog maar 8.000 euro

Sinds een aantal jaar heet het autootje officieel Abarth 595 of 695, omdat Abarth en los merk naast Fiat is geworden. Wil je dus een goedkoper exemplaar, dan kom je waarschijnlijk uit op de autootjes die nog de naam Fiat 500 Abarth dragen. Op de bekende verkoopwebsites staan ze al voor 8.000 euro en in Duitsland vind je ze vanaf 7.000 euro. We zagen bijvoorbeeld een leuke Esseesse-uitvoering met 160 pk voor 7.500 euro in ons buurland. Daar koop je geen nieuwe Volkswagen Up of Toyota Aygo voor. Hier geldt wel het advies dat het vaak verstandig is om niet de állergoedkoopste te nemen, maar net iets meer uit te geven.

Is het een slimme aankoop?

De Fiat 500 Abarth schijnt redelijk betrouwbaar te zijn. Uiteraard is het wel een sportief gebakje, dus je moet altijd goed opletten bij de aankoop. Check of de banden en remmen nog goed zijn, of hij netjes rechtuit rijdt, of er geen rare kieren zijn tussen de carrosseriedelen en of er niet op onderhoud beknibbeld is door bijvoorbeeld Linglong-banden te monteren. Eigenlijk de gebruikelijke zaken waar je op moet letten, dus. Het onderhoud moet goed en op tijd zijn uitgevoerd. Luister ook of je rare bijgeluiden hoort. Bij dit soort sportieve auto’s hebben mensen nogal de gewoonte om lomp te schakelen, dus let ook op hoe de transmissie aanvoelt.

Elektronica is bij sommige exemplaren een probleem, dus controleer of alles goed werkt. Er zijn veel verschillende uitvoeringen geweest van de Fiat 500 Abarth en de Abarth 595 (of 695). Een aantal daarvan heeft zeer irritante Sabelt-sportstoelen, die echt voor geen meter zitten. Probeer die te vermijden als je lang genoeg bent om in de Vogel Rok te mogen. In 2016 is er een facelift geweest, die herken je aan het meegespoten deel in het midden van de achterlichten. Hoe nieuwer, hoe duurder uiteraard.

De speciale uitvoeringen kosten wat meer, maar zijn wel bijzonder chic. Bijvoorbeeld de Edizione Maserati, de Tributo Ferrari of de Rivale. Als je trouwens wat (lees: veel) meer te besteden hebt, ga dan voor de Abarth 695 Biposto met een rolkooi en een sequentiële versnellingsbak. Al is dat niet per se de uitvoering waar de 500-liefhebber blij van wordt. Genoeg ruimte voor boodschappen is er dan wel weer, door het ontbreken van de achterbank.

Reacties

  • Henk Strol heeft op 6 februari 2021 geschreven:

    Wat een zure schrijver

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)