
Het is een veelgebruikt gezegde: wanneer je in een nieuwe auto bij de dealer wegrijdt, halveert de waarde vrijwel onmiddellijk. Ford wist vrijwel zeker dat dat niet het geval zou zijn met de nieuwe GT, en dus werd op aandringen van gretige klanten de productie verhoogd. Een nieuw exemplaar kostte in Nederland zo’n 550.000 euro. Zelfs dat was niet genoeg om te voorkomen dat er een paar mensen teleurgesteld moesten worden.
De schaarste van de auto betekende dat eerste eigenaren van de Ford GT een leuke zak geld konden verdienen aan het verkopen van de 656 pk krachtige supercar. Iets wat Ford eigenlijk niet wilde, want de auto was voor liefhebbers. Daarom stelde Ford een clausule op in het verkoopcontract van de GT. Nieuwe kopers mochten hun nieuwe auto de eerste twee jaar niet verkopen. En raad eens hoe lang dat geleden is?
Tweedehands Ford GT en dan niet zomaar een
De gelukkige koper van dit exemplaar bracht een bod uit van omgerekend 1.361.285 euro. Hij kocht hiermee niet een standaard tweedehands Ford GT. Hij kocht de ’66 Heritage Edition, die werd gemaakt om de overwinning van GT40 op Le Mans in 1966 te vieren. De weg naar deze overwinning wordt dit jaar nog vertoond in de film Ford v Ferrari. De speciale GT heeft nog maar 48 kilometer op de teller staan – je kunt er dus wel vanuit gaan dat de GT gekocht was als investering. Een goede, zo blijkt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: Rijden in de Ford GT Mk IV circuitauto met ruim 800 pk

Ford won de 24 Uur van Le Mans met de verkeerde auto in 2016

Deze Ford GT40 kreeg de supercharged V8 uit de Mustang GT500

Kijk hoe een straatauto (met gemak) de 500 km/u aantikt

Dit is de ‘meest extreme’ Ford GT voor op het circuit ooit gebouwd (800+ pk!)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Het ooit zo populaire Ford is nu ook in Europa een kleiner merk dan BMW

Deze ondergewaardeerde sportieve sedans zijn tegenwoordig heel betaalbaar (en zijn geen Audi of BMW)

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Van dit bijzondere eerste-wereldprobleem heb je alleen last in een dikke auto

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Als je een boete krijgt met dit specifieke bedrag, moet je even goed oppassen

Reacties